سازمان UNico
راهنمای مهاجران

اقامت از طریق تولد فرزند در چه کشورهایی ممکن می باشد

قانون اقامت از طریق تولد فرزند در خاک || یا به اصطلاح قانون خاک

کشور ایرلند جنوبی در گذشته امکان اخذ اقامت از طریق تولد فرزند را به سادگی هر چه تمام در دسترس عموم قرار داده بود ؛ که بدون هیچ قید و شرطی تابعیت اعطا می کرد. ولی از سال 2004 به بعد این قانون لغو گردید.

در حال حاضر چند کشور اروپایی که تحت  شرایطی خاص ، امکان دریافت اقامت از طریق قانون خاک، یا همان تولد فرزند را میسر نموده اند وجود دارند؛ که به تفصیل در ادامه شرح خواهیم داد :

1. آلمان : اگر فرزندی از شهروندان غیر آلمانی، در این کشور بدنیا بیاید، میتواند تابعیت آلمان را دریافت نماید. به شرطی که یکی از والدینش، 8 سال در آلمان زندگی کرده و دارای اقامت دائم هم باشد.

قانون خاک

2. لوکزامبورگ : اگر فرزندی از والدین غیر از لوکزامبورگی در این کشور بدنیا بیاید، از سن 12 سالگی، میتواند درخواست تابعیت رو خود را ارائه نماید . به شرطی که 5 سال در این کشور، زندگی کرده باشد و همچنین، یکی از والدینش، حداقل یکسال قبل از تولد فرزند مذکور ، در لوکزامبورگ ، زندگی کرده باشد .

3. فرانسه : اگر فرزندی از والدین غیر فرانسوی در این کشور بدنیا بیاید، در سن 18 سالگی، به صورت خودکار، تابعیت فرانسه را دریافت می کند. به شرطی که از سن 11 سالگی به بعد، حداقل 5 سال را، در فرانسه زندگی کرده باشد.

4. انگلیس : اگر فرزندی از والدین غیر انگلیسی در این کشور بدنیا بیاید، در سن 18 سالگی به صورت خودکار، تابعیت انگلیس را دریافت خواهد کرد . به شرطی که از زمان تولدش در انگلیس، زندگی کرده باشد و همچنین، یکی از والدینش، دارای اقامت دائم انگلیس باشد. ( تابعیت نداشته باشد، مشکلی نخواهد داشت)

نکته مهم اینکه، از بین این 4 کشور که در بالا ذکر شده است، فقط کشور آلمان است که یکی از والدین در زمان تولد فرزند، باید شهروندی یا تابعیت آلمان رو داشته باشد. در باقی موارد خیر. یعنی داشتن تابعیت هیچ کدوم از والدین، اجباری نیست .

قانون خاک

کشورهایی که در خارج از اروپا، از طریق قانون خاک، فرزند متولد شده، بی قید و شرط، تابعیت آن کشور را دریافت خواهد کرد ، عبارتند از :

در قاره آمریکا :

1. آمریکا
2. کانادا
3. آرژانتین
4. برزیل
5. مکزیک
6. کوبا
7. اکوادور
8. ونزوئلا
9. اروگوئه
10. پاراگوئه
11. نیکاراگوئه
12. السالوادور
13. کاستاریکا
14. جامائیکا
15. گواتمالا
16. گرانادا
17. پاناما
18. هندوراس
19. گویان
20. پرو
21. تووالو
22. سنت لوسیا
23. سنت کیتس و نویس
24. ترینیداد و توباگو
25. انتیگوآ و باربودا
26. جزایر فیجی
27. دومینیکا (با جمهوری دومینیکن اشتباه نشود)

در قاره آفریقا :

28. تانزانیا
29. لسوتو

در قاره آسیا :

30. پاکستان

 

پیام بگذارید