سازمان UNico
راهنمای مهاجران

روسیه نگران مهاجرت‌ غیرقانونی ایرانی‌ها

روسیه نگران مهاجرت‌ غیرقانونی ایرانی‌ها از طریق خاک خود است

روسیه در چند سال اخیر هر چه بیشتر به یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شد.

اما گزارش‌های اخیر حکایت از این دارد که مقامات روسیه رویکردی سختگیرانه با مسافران ایرانی در پیش گرفته‌اند.

معاون گردشگری ایران دلیل این رفتارها را نگرانی مقامات روسیه از ماندن برخی مسافران ایرانی در این کشور، و یا عبور غیرقانونی آنها از مرز روسیه به مقصد اروپا دانست.

در ماه‌های گذشته، مسافران ایرانی شاهد برخورد سختگیرانه و خشن ماموران و کارمندان فرودگاه بودند و متحملِ زمان طولانی انتظار، توقیف موقت گذرنامه، بازجویی، و تجربه «شبه‌بازداشت» شده اند.

سفارت ایران در روسیه به همین خاطر اخیراً چندین مورد اطلاعیه صادر کرده و این شیوه رفتار با مسافران ایرانی را «غیرقابل پذیرش» خوانده و از مقامات روسیه خواسته که «احترام شهروندان ایرانی» را حفظ کنند.

در یک اطلاعیه نیز به شهروندان ایرانی توصیه‌هایی شده تا کمتر در معرض این برخوردها قرار بگیرند؛ از جمله از آنها خواسته شده که کمتر به مناطق شمالی و جنوبی روسیه سفر کنند تا شائبه خروج آنها از مرزها به وجود نیاید.

معاون گردشگری ایران به ایلنا گفته است که دلیل این برخوردها ترس مقامات روسیه از ماندن ایرانیان در این کشور و یا عبور از مرزهای روسیه جهت مهاجرت غیرقانونی به اروپا است.
ولی تیموری با این حال افزوده که رفتارهای مقامات روس با ایرانیان خارج از ضوابط ابلاغی مرسوم این کشور بوده و از این جهت سفارت ایران در مسکو در صدد اعتراض برآمده است. تیموری همچنین گفته است که معاونت گردشگری اعتراض به این وضعیت را از طریق وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های فعال به کشور مقصد منتقل می‌کند.

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، اخیرا در ملاقاتی با اشموتکین، مدیرکل کنترل مرزی سرویس فدرال امنیت روسیه، در مورد مشکلات شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های روسیه گفتگو کردند. طرف روسی دلیل این مشکلات را عبور تعدادی از مسافران از مرز روسیه به اروپا دانسته است، اما دو طرف توافق کرده اند که برای حل و فصل مشکلات با یکدیگر همکاری کنند.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

با بدتر شدن اوضاع اقتصادی در ایران به خاطر سوءمدیریت و فساد داخلی از یک طرف و تحریم‌های ایالات متحده از طرف دیگر، بسیاری از جوانان ایرانی به دنبال مهاجرت به خارج از کشور هستند.

همچنین با سخت‌تر شدن مهاجرت از طریق ترکیه و عبور از خاک این کشور به مقصد اروپا، پناهجویان به سایر مسیرهای منتهی به اروپا، از جمله مسیر روسیه، روی آورده اند.

 

پ.ن: وضعیت بد اقتصادی ، شرایط سخت سیاسی و روابط خارجی همه و همه باعث مهاجرت ایرانیان به کشور های دیگر می باشد. روسیه نگران مهاجرت‌ غیرقانونی ایرانی‌ها از طریق خاک خود است.
پیام بگذارید