سازمان UNico
راهنمای مهاجران

شانه خالی کردن اروپا ؛ برای پذیرش پناهجویان مدیترانه؛

شانه خالی کردن اروپا ؛ برای پذیرش پناهجویان دریای مدیترانه و ادامه بحران برای مهاجران از کشور های آفریقایی

 

یک کشتی نیروی دریایی اسپانیا چهارشنبه از بندر «کادیز» برای محافظت از شناور امداد «اوپن آرمز» از ایتالیا راهی دریا شد. اسپانیا موافقت کرده است ۱۰ پناهجو را بپذیرد. این ممکن است آخرین ماموریت این شناور مستقر در بارسلون باشد؛ زیرا برای توقف عملیات نجات کشتی های آسیب دیده مهاجران از آفریقا زیر فشار فزاینده ای قرار دارد.

دولت ایتالیا سه شنبه گفت که این شناور را دو هفته برای تحقیقات نگاه خواهد داشت. ایتالیا پس از کابوسی ۲۰ روزه در دریا اجازه داد این شناور با ۸۰ مهاجر پهلو بگیرد.

مقام های وزارت کشور ایتالیا می گویند اسپانیا که مقصد اولیه این سفر دریایی بوده، باید تمام مهاجران را بپذیرد.

این در حالیست که اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع مستعفی آلمان خود

پیشنهاد تغییر ؛ قانون دابلین توسط ریاست کمیسیون اروپا را پیشنهاد داده بود

مقام های ارشد دولت سوسیالیست اسپانیا در یک تغییر رویکرد قابل توجه، سازمان خیریه «اوپن آرمز» را پس از نجات غیرمجاز ۱۶۰ پناهجو در ساحل لیبی علنا به یک میلیون دلار جریمه تهدید کردند.

این معضل نتیجه عدم پذیرش پناهجویان از سوی دولت ایتالیا بود و به مذاکراتی پرتنش با اتحادیه اروپا برای روشن شدن سرنوشت مهاجران سوار بر این شناور منتهی شد.

کارمن کالوو، معاون نخست وزیر اسپانیا، گفت: «اوپن آرمز اجازه عملیات نجات را ندارد و ناخدای شناور در جریان این امر گذاشته شده است. هیچ کس در برابر قانون استثناء نیست.»

این در حالیست که آلمان در تلاش است برای تعریف قاعده ای برای پذیرش پناهجویان نجات یافته در دریای مدیترانه قاعده و قانونی تعریف کند و با اروپا به یک تعاملی برسد.

سخنگوی حقوقی «اوپن آرمز» می گوید آن ها فقط به وظیفه شان بر مبنای قانون بین المللی دریانوردی برای نجات کشتی آسیب دیده در دریا عمل کردند.

«اوپن آرمز» سه شنبه شب در پی سه هفته کشمکش ناشی از مخالفت دولت ایتالیا با پهلو گرفتن کشتی وارد بندر لامپدوسا در ایتالیا شد. دولت های فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، پرتغال و رومانی پذیرفته اند این مهاجران را بین خود تقسیم کنند.

دولت ایتالیا بنادر آن کشور بر روی شناورهای حامل مهاجران گرفته شده از قایق های آسیب دیده را بسته است. سیاست های پذیرش پناهجو در سال های گذشته موجب ورود بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو به ایتالیا و تقویت جایگاه ماتئو سالوینی، سیاستمدار راستگرا، شده که اکنون وزیر کشور ایتالیا است.

سیاستمداران محافظه کار در اسپانیا هم دولت آن کشور را زیر فشار گذاشته اند و می گویند با دادن اجازه فعالیت به «اوپن آرمز» به استقبال موج پناهجویان رفته است. شمار پناهجویان در اسپانیا در سال گذشته از ۵۰ هزار نفر گذشت.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

پی نوشت:

این اتفاقات در حالی رقم می خورد که با توجه به قوانین حقوق بشر هر کشتی شناور در دریاها چه از باری ؛ نظامی و… 

در صورت دیدن قایقی که شامل انساهاییست که به کمک نیاز دارند باید به آنها امداد رسانی کند.

اینکه چرا با توجه به روز افزون شدن نشر قوانین مربوط به حمایت از حقوق انسان ها و دم زدن همه کشور ها از فعالیت های انسان دوستانه ؛ هنوز هم برای پذیرش پناهجویانی که از امکانات اولیه زندگی همچون آب خوراکی و پوشاک و… (فارق از نژاد و مذهب و ملیت) برخوردار نیستند اقدامی اساسی نمی شود جای تعمل دارد.

باید دید چرا کشورهای ثروتمند دنیا قانونی برای تقسیم برابر این افراد (با توجه به جمعیت و گستردگی خاک کشورهای خود) وضع نکرده اند!

اینکه یک انسان در چه کشوری به دنیا میاید نباید تعیین کننده کل مسیر زندگی او تا مرگ باشد این بدور از انسانیت است. اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی کشورهای متحول آسیائی دیواری دور کشورهای خود بکشند و اجازه ورود پناهجویان را ندهند باعث بروز اتفاقات ناگواری در سراسر دنیا می شود.

کشورهایی که امکانات خوب تحصیلی و فرهنگی نداشته باشند گروهایی همچون داعش و … را تربیت می کنند.

این گروها که تفکرات افراط گرایانه دارند شکل گرفته از ناخردی و تشکیل یافته از انسانهایی سر خورده با پایه و اساس نا آگاهی را دارد.

گروه هایی شکل گرفته از انسانهایی که در طول زندگی به دلایل شرایط محیطی نادرست (کشور محل تولد) و همچنین تفاوت های نژادی دینی و یا مذهبی ، تاثیرات منفی را پذیرفته اند و تولد این گروه ها آنها باعث در خطر افتادن جان بسیاری از افراد در کشورهای دیگر در آینده می شود.

همچنین کشورهای تراز اول دنیا مجبور به سرکوب آنها با تامین مخارج بسیاری خواهند بود برای مثال  آمریکا _ عراق ، آمریکا _فغانستان

اینکه بسیاری از همین کشورهای به اصطلاح جهان اولی برای ایجاد نا آگاهی و جهل و خرافات در کشورهای دیگر برای کنترل افکار مردم هزینه می کنند را نمی توان نادیده گرفت ؛ بسیاری از مهاجرت ها بدلیل انقلاب هاست ! بسیاری از مهاجرت ها بدلیل مشکلات دینی و مذهبیست …

 

شانه خالی کردن اروپا و آمریکا تا کی ادامه خواهد داشت؟

اینکه بخواهیم کلیه موارد را بررسی کنیم و زیر ذره بین ببریم در یک مقاله و یک کتاب نمی گنجد اما باید دید با توجه به سخت تر شدن شرایط پذیرش پناهجویان ؛ سیاستمداران و مقامات کشور های تراز اول دنیا چه راه چاره ای خواهند یافت.

پیام بگذارید