سازمان UNico
راهنمای مهاجران

لغو محدودیت سفر خارجی زنان کشور عربستان سعودی

لغو محدودیت سفر خارجی زنان کشور عربستان سعودی …

 

عربستان سعودی اجرای تغییرات از پیش‌اعلام شده لغو الزام اجازه “قیم” مرد برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور زنان (حداقل ۲۱ سال) و اعطای کنترل بیش‌تر در امور خانواده به زنان را آغاز کرد. 

به گزارش رویترز، به نقل از خبرگزاری SPA، یک منبع مطلع در وزارت کشور عربستان گفت، اداره‌ گذرنامه و سایر مراکز مربوطه در تمامی مناطق این کشور اجرای اصلاحات مقرر در نظام “قیمومیت مردان” طبق حکم حکومتی را آغاز کرده‌اند.

مطابق تصمیم دولت عربستان، زنان از این پس اجازه ثبت ازدواج، طلاق یا تولد نوزاد را نیز خواهند داشت

لغو محدودیت سفر خارج زنان کشور عربستان اتفاق مثبتی در عرصه حمایت و احترام به حقوق بانوان قلم داد می شود.

طبق این حکم جدید حکومتی که به دستور پادشاه این کشور می باشد، از این پس زنانی که حداقل ۲۱ سال دارند می‌توانند برای دریافت گذرنامه اقدام کنند و برای سفر به خارج از عربستان هم نیازی به اجازه و یا همراهی یک قیم مرد ندارند.

در این حکم همچنین برای نخستین بار به زنان حق ثبت ازدواج یا طلاق و تولد نوزاد داده شده است.

در این حکم تغییراتی نیز در سیستم کاری عربستان اعمال شده و حق اشتغال برای زنان در نظر گرفته شده است، به طوری که طبق قانون جدید همه شهروندان سعودی حق اشتغال دارند و کارفرمایان نمی‌توانند میان متقاضیان به علت جنسیت، سن یا محدودیت جسمی تبعیض قایل شوند.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

در ادامه بد نیست نگاهی داشته باشیم به  قوانین جمهوری اسلامی در رابطه با قانون گذرنامه برای بانوان:

(ماده 18 قانون گذرنامه)

ماده 18 – برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:

– اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت

می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.

– بانوان شوهردار ولو کمتر از 18 سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که‌مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است. 

-بانوانی که با همسر خود مقیم خارج خارج از کشورهستند و بانوانی ‌که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.

 

پیام بگذارید