سازمان UNico
راهنمای مهاجران

درخواست اتحادیه اروپا از کشورهای عضو برای پذیرفتن کودکان پناهجو

پذیرفتن کودکان پناهجو

اتحادیه اروپا از آلمان و دیگر اعضای این اتحادیه خواسته هزاران کودکی را که بدون همراه در اردوگاه‌های پرازدحام پناهجویان در یونانند در کشورهای خود بپذیرند.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا در باره شرایط اردوگاه‌های پناهجویان در چند جزیره یونان ابراز نگرانی کرده است. دولت آلمان روز دوشنبه پیشنهاد پذیرش چهار هزار کودک پناهجو را رد کرد.

به گفته سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم این کشور، دولت آلمان در جستجوی یک راه حل جامع اروپایی برای این مسئله است. تلاش‌های قبلی اعضای اتحادیه اروپا برای توزیع پناهجویان در کشورهای عضو با شکست روبرو شده است.

بر بنیاد گزارش مشترک کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان، یونیسف و سازمان بین‌المللی مهاجرت منتشر شده در ماه فبروری ۲۰۱۸، در حدود ۲۹۰۰۰ کودک مهاجر و پناهجو در سال ۲۰۱۷ به اروپا آمده‌اند. اکثریت ۵۸ درصدی (۱۴۸۰۰) این کودکان که بین ماه‌های جنوری و سپتامبر رسیده‌اند، کودکان تنهایی اند که معمولاً به آن‌ها کودکان پناهجوی بدون سرپرست (Unaccompanied Asylum Seeking Children یا UASC) می‌گویند.

بین ماه‌های جنوری و سپتامبر سال گذشته، ۷۲۵۷ کودک به جزایر یونان رسیده‌اند و یازده درصد یا ۸۳۸ تن آن‌ها کودکان پناهجوی بدون سرپرست بوده‌اند. حدود ۵۵۲  کودک دیگر در عین زمان به بلغاریا رسید‌ه‌اند و ۱۵۴ تن یا بیست و هشت درصد آنان نیز بی‌سرپرست بوده‌اند. در عین حال، ۲۴۳۰ کودک دیگر از طریق دریا و راه‌های زمینی به اسپانیا رسیده‌اند اما درباره‌ این‌که چه تعداد آن‌ها کودکان پناهجوی بدون سرپرست بوده‌اند وزارت داخله اسپانیا چیزی نگفته است.

بیشترین تعداد مهاجران زیر سن و بدون سرپرست در ایتالیا

مقامات ایتالیایی بالاترین شمار کودکان زیر سن و بدون سرپرست را ثبت کرده‌اند. از میان ۱۵۱۴۰ کودکی که بین جنوری تا سپتامبر ۲۰۱۷ به آن‌جا رسیده‌اند، در حدود ۹۲درصد یا ۱۳۸۶۷ تن کودکان پناهجوی بدون سرپرست بوده‌اند.

انسا
پذیرفتن کودکان پناهجو

اکثریت کودکان پناهجوی بدون سرپرست از کشورهای افریقایی به اروپا آمده‌اند. گینه با ۱۷۹۵ یا ۱۲  درصد بیشترین کودک مهاجر را به ایتالیا فرستاده است. کشورهای بعدی عبارت اند از: ساحل عاج با ۱۴۷۴ یا ده درصد، و گامبیا و بنگلادیش با ۱۳۷۶ و ۱۳۰۲ تن. در میان این پناهجویان به کودکان نایجریایی، سنگالی، اریتریایی و سومیالی نیز می‌شود اشاره کرد.

پذیرفتن کودکان پناهجو

کودکانی که با خانواده سفر می‌کنند

بیشترین شمار کودکانی که در سال ۲۰۱۷ با خانواده یا افراد بالغ سفر کرده‌ و به ایتالیا، اسپانیا، بلغاریا و یونان رسیده‌اند، کودکان سوری بوده‌اند.

به گفته کمیسیاری عالی ملل متحد برای پناهندگان، در حدود ۴۸۲۷ یا ۴۱ درصد اطفالی که با خانواده یا افراد بالغ آمده‌اند اهل سوریه بوده‌اند. کودکان عراقی با پانزده درصد یا۱۷۰۰ تن دومین گروه را تشکیل می‌دهند. سومین گروه کودکان افغان هستند که نه درصد یا ۱۰۳۸ تن بوده‌اند.

انسا
پذیرفتن کودکان پناهجو

جنس و سن کودکان پناهجو

در تمامی کشورهای پذیرنده در سال ۲۰۱۷، تعداد پسرها بیشتر از دخترها بوده است. به طور متوسط، در برابر هر هفت پسر سه دختر وارد اروپا شده‌اند.

در ایتالیا، یونان و بلغاریا، اکثریت کودکان پناهجوی بدون سرپرست میان پانزده تا هفده سال داشته‌اند.

از میان ۶۸۳۷  کودکی که با خانواده یا افراد بالغ به یونان و بلغاریا رسیده‌اند، ۳۴ درصد میان صفر تا ۴، ۴۷ درصد میان ۵ تا ۱۴ و ۲۰ درصد میان ۱۵ تا ۱۷ سال داشته‌اند. با این‌که آمار سنی درباره کودکان پناهجو در ایتالیا در دسترس نیست، اما شمار آن‌ها (حدود هشت درصدی که از طریق راه مرکزی مدیترانیه آمده‌اند) کم به نظر می‌رسد.

پذیرفتن کودکان پناهجو

درخواست‌های پناهندگی کودکان در اروپا کاهش می‌یابد

کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا در حدود ۱۶۱۰۸۷ درخواست پناهجویی کودکان را میان ماه‌های جنوری تا سپتامبر ۲۰۱۷ دریافت کرده‌اند. آلمان، با ۴۰ درصد (۶۸۴۴۱) درخواست در رأس این کشورها است. کشورهای ایتالیا در حدود ۱۶۰۷۷، یونان ۱۴۴۶۵، فرانسه ۱۴۰۸۵، اتریش ۹۳۱۰، سویدن ۶۵۶۴، اسپانیا ۵۴۴۰، بریتانیا ۵۴۳۵ و سویس ۵۰۵۰ درخواست پناهندگی دریافت کرده‌اند.

پیام بگذارید