سازمان UNico
راهنمای مهاجران

آیا اسکان مجدد برای پناهندگان ؛ یک حق است؟

چرا تمامی نفراتی که قبولی سازمان ملل را دریافت می کنند منتظر فرستاده شدن به کشور سوم هستند؟

اسکان مجدد (فرستاده شدن یک پناهنده بعد از قبولی به کشورهای دیگر ) یک حق است یا خیر؟

برای پناهجویان ؛ حقی که توسط کشوری دیگر بجز کشور اولی که بدان پناه آورده اند پذیرش شوند، وجود ندارد.

تعداد کشورهای کمی در سراسر دنیا، مثل ایالات متحده امریکا، کانادا و استرالیا وجود دارد که هر ساله توافق خود برای قبولی تعداد کمی از پناهجویان سراسر دنیا را برای اسکان طولانی مدت به سازمان ملل اعلام می کنند.

به هر حال، تعداد پناهندگان موجود در سراسر دنیا بسیار زیادتر از سهمیه متوسط قابل دسترس این کشورها که در اختیار سازمان ملل می گذارند، می باشد.

به این دلیل دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه و دیگر کشورها که میزبان پناهجویان می باشند در زمان تصمیم گیری برای اسکان طولانی مدت پناهجویان ، ارجحیت را به افرادی می دهند که دارای آسیب دیدگیهای جدی می باشند که می توان گفت، کشورهای اسکان مجدد هم برای خود (در مورد تصمیمگیری در رابطه با پرونده پناهجویان باتوجه به میزان آسیب و مشکلات شخص) ارجهیت هایی دارند که مایل به پذیرایی از آنها برای اسکان طولانی مدت می باشند.

 

بدلیل اینکه سهمیه سالانه ارائه شده توسط کشور های اسکان مجدد برای کشورهایی نظیر ترکیه بسیار کمتر از شمار پناهندگان کنونی می باشد، سازمان ملل می تواند اسکان مجدد تنها تعداد کمی از پناهجویان کنونی در ترکیه را تامین نماید.

برای بیشتر پناهندگان کنونی در ترکیه، چشم انداز اسکان مجدد در یک کشور دیگر با کمک سازمان ملل غیر محتمل بنظر می رسد.
به همین دلیل، مهمترین تقاضایی که شما در ترکیه به عنوان یک پناهجو می دهید، تقاضا برای حمایت بین المللی از اداره کل مهاجرت می باشد. (منظور اینست که درخواست شما فقط برای اسکان مجدد نخواهد بود )

 

با توجه به جمله بالا بد نیست نگاهی داشتیم باشیم به قوانین مربوط به پناهندگان و پناهنجویان:

  • پناهنده شخصیست که قادر به بازگشت به کشور خود نمی باشد << به دلیل تهدیدات جانی و یا آزار و اذیت >>
پس در واقع پناهجویان و پناهندگان نمی توانند انتظار اسکان مجدد را داشته باشند بلکه در هیچ قسمتی از قوانین مربوطه اشاره به این موضوع که اسکان مجدد حق یک پناهنده می باشد، نشده است.

 

اگر تقاضای شما به اداره کل مهاجرت موفق باشد، به شما حق ماندن در ترکیه اعطا می شود و از حقوق و منافع خاصی بهره مند شوید حتی اگر سازمان ملل قادر به پیدا کردن کشوری برای اسکان مجدد طولانی مدت شما نشود.

 

در درجه دوم، سازمان ملل اسکان مجدد شما را رسیدگی می کند. اگر شما با اداره کل مهاجرت ثبت نام کرده اید و بصورت جدی تقاضای خود را برای “حمایت بین المللی” در ترکیه دنبال می کنید. می توان گفت، مقامات سازمان ملل به شما این آگاهی را می دهند که آیا قادر خواهند بود که شما را به یکی از کشورهای اسکان مجدد که از ترکیه پناهنده قبول می کنند را انتقال دهند یا خیر.

 

برای سوال در مورد اسکان مجدد، باید با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و دو سازمان غیر دولتی که با سازمان ملل کار می کنند یعنی:

http://sgdd.org.tr

http://www.ikgv.org  تماس برقرار نمائید.

در صورتی که سوالات بیشتری دارید می توانید به صورت آنلاین سوالات خود را از کارشناسان سازمان UNico بپرسید.

اسکان مجدد

 

پیام بگذارید