ویزای کار کانادا را چطور بگیرم؟

پرسش و پاسخدسته بندی: مهاجرتویزای کار کانادا را چطور بگیرم؟
مدیرسایت عضو سایت پرسیده شد4 سال قبل
1 پاسخ‌ها
مدیرسایت عضو سایت پاسخ داده شد4 سال قبل
قوانین کشور کانادا برای جذب نیروی کارآمد، برنامه‌های متنوع پیش‌بینی نموده است. بسیاری از جوانان ایرانی، دریافت پذیرش تحصیلی را برمی‌گزینند تا علاوه‌بر افزایش دانش و کسب تجربه، فضای مناسبی برای دریافت اقامت پس از تحصیل ایجاد کنند؛ چراکه اشتغال به کار پاره‌وقت دانشجویی در حین تحصیل، رزومه قابل قبولی برای جستجوی کار تمام‌وقت پس از دوران تحصیل برشمرده می‌شود.
بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا، برای افزودن به کیفیت سیستم آموزشی فضایی را طراحی کرده‌اند تا دانشجو بتواند آموخته‌های تئوری خود را در فضای ملموس نیز محک بزند. در این برنامه که به co-op مشهور است، دانشجو پس از گذراندن واحدهای تئوری، به کارآموزی می‌پردازد و در ازای کار، حقوق نیز دریافت می‌کند.
در حین تحصیل در تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌ها، صرف نظر از رشته و مقطع تحصیلی، اجازه کار نیمه‌وقت به دانشجو داده می‌شود. برای کار پاره‌وقت نیازی به ویزای کار نیست و با ویزای تحصیلی می‌توان به سراغ آن رفت. برای این منظور، پس از شروع ترم تحصیلی فرمی مبنی بر اجازه تحصیل به دانشجو داده می‌شود. با ارائه این فرم برای کارفرماها، می‌توان کار نیمه‌وقت داشت. توجه داشته باشید که کار دانشجویی نباید بیش از ۲۰ساعت در هفته باشد.
حداقل دستمزد برای هر ساعت کار دانشجویی در کانادا، ۱۰ دلار کانادا اعلام شده است؛ البته این میزان بسته به شهر محل تحصیل متفاوت است. به‌طور مثال دستمزد یک ساعت کار دانشجویی در ایالت کبک $۱۲٫۰۰، در ایالت بریتیش کلمبیا $۱۲٫۶۵و در ایالت آلبرتا $۱۳٫۶۰ دلار کانادا است.
دولت کانادا دانشجویانِ فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور را تشویق می‌کند تا وارد بازار کار شوند. به‌این منظور، ۹۰ روز پس از فارغ التحصیلی به متقاضی فرصت می‌دهند تا درخواست PGWPP را به ثبت برساند. به‌عبارتی دیگر، دانشجویی که دوره تحصیل وی به اتمام رسیده است، سه‌ماه از فردای فارغ‌التحصیلی زمان دارد تا برای ویزای (Post-Graduation Work Permit Program (PGWPP اقدام کند.
با برنامه PGWPP فارغ‌التحصیلان بالاتر از مقطع دیپلم اجازه دارند تا پس از دوره تحصیل در کانادا حضور داشته باشند و وارد بازار کار شوند. در این صورت با کسب سابقه کار از کانادا متقاضی می‌تواند برای اقامت دائم از طریق (Canadian Experience Class (CEC یا همان تجربه کانادایی اقدام نمایند. نکته حائز اهمیت این است که برای کار در کانادا پس از اتمام دوران تحصیل، متقاضی باید زمانی برای ویزای PGWPP اقدام کند که هنوز ویزای تحصیلی او معتبر است.
به شرایط متقاضی کار پس از تحصیل در فاصله زمانیِ پس از انقضای ویزای Study Permit و پیش از دریافت Work Permit، Implied Status گفته می‌شود و به فرد فارغ‌التحصیل اجازه کار نیز داده می‌شود. کاری که متقاضی در این مدت‌زمان انجام می‌دهد در سوابق کاری وی ثبت می‌شود. از زمان ورود به خاک کانادا تا پنج سال، دانشجو فرصت دارد تجربه تحصیلی و کاری در کانادا کسب کند تا بتواند برای اقامت اقدام کند.