سازمان UNico
راهنمای مهاجران

اجرای لائیسیته و بازنگری در قوانین مهاجرتی کانادا

پارلمان کبک روز یکشنبه دو لایحه جنجالی را به تصویب رساند

اجرای لائیسیته بازنگری در قوانین مهاجرتی کانادا تصویب دو لایحه جنجالی در پارلمان کبک؛

قانونی توسط پارلمان کبک در زمینه قوانین مهاجرتی کانادا تصویب شد، با هدف کاهش مهاجرت به بخش فرانسه زبان کانادا تدوین و طراحی شده که با حمایت دولت میانه رو این استان صورت پذیرفت.

ممنوع شدن نشانه های مذهبی در میان برخی کارمندان این استان و طرحی جهت بازنگری در قوانین نظام مهاجرتی باعث سر و صدای زیادی شده است

به گفته کارشناسان تصویب این دو لایحه با هدف:
کاهش میزان مهاجرت به شکل رایج و افزایش یافته آن طی سالهای اخیر تدوین و تصویب شده است.

بازنگری در قوانین مهاجرتی کانادا || این دو لایحه جدید در قوانین مهاجرتی کانادا به نحوی است که استان فرانسه زبان کبک از این پس محدودیتی برای پذیرش و فعالیت اجتماعی شهروندان دارای باورهای مذهبی قائل می شود که بخش عمده ای از آنها را مهاجران تشکیل می دهند.

بر این اساس همچنین قرار است نظام مهاجرتی استان کبک با تغییر رویکرد و اعمال هدف گذاری جدید جایگزین سیستم قبلی شود که اولویت را در جذب مهاجر بر اساس پیوندهای خانوادگی قرار داده بود.

از این رو لایحه مصوب پارلمان کبک زمینه ساز بازنگری در سیستم مهاجرتی و تغییر اولویت به سوی مهارت های فنی و کاری است.

در لایحه دیگری که از آن به عنوان لائیسیته، یا حذف نشانه های مذهبی از دستگاه و نهادهای دولتی نام برده می شود به همراه داشتن هر شیء‌ای با ماهیت مذهبی در میان برخی از بخش ها ممنوع اعلام شده است.

چه افرادی ملزم به رعایت این لایحه شده اند؟

  • ماموران پلیس، قضات، وکلا، زندان بانان و کارمندان موسسات آموزشی از جمله افرادی هستند که بر اساس این لایحه ملزم به پرهیز از به همراه داشتن نمادها و نشانه های مذهبی شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه لایحه به تصویب رسیده در پارلمان در زمینه قوانین مهاجرتی کانادا که به قانونی جدید در دستگاه های دولتی تبدیل شده تنها برای افراد تازه به خدمت گرفته شده قابل اجرا است.

این قانون جدید برای کارمندان از پیش فعال در بخش های یاد شده را شامل نمی شود.

ارائه و تصویب لایحه ممنوعیت نمادهای مذهبی از جمله مهمترین وعده های انتخاباتی فرانسوا لوگو، نخست وزیر دولت محلی کبک محسوب می‌شود که حزب راست میانه تحت رهبری وی موسوم به «ائتلاف آینده کبک» اکثریت را در پارلمان استانی در دست دارد.

این لایحه در قوانین مهاجرتی کانادا در واقع به عنوان قطب مقابل مواضع نزدیک به «مالتی کالچریسم» یا چندگانگی فرهنگی است که جاستین ترودو، نخست وزیر لیبرال کانادا از مدافعان آن به شمار می رود.

سیمون ژولن بارتت، وزیر تنوع و مهاجرت کبک در توجیه این لایحه مصوب گفته است که قانون یاد شده «این حق را برای کلیه شهروندان کبک فراهم می کند تا خدمات دولتی لائیک دریافت کنند.»

از سوی دیگر پی یر آرکاند، کفیل ریاست حزب لیبرال کبک در واکنشی انتقاد آمیز به قانون جدید لائیسیته ضمن ابراز تاسف از تصویب این لایحه روز یکشنبه، زمان رای پارلمان به لایحه یاد شده را «روزی غم انگیز برای کبک» توصیف و تصریح کرد:

«کبک از این پس تنها نقطه از آمریکای شمالی است که حقوق ساکنان آن سلب می شود.».

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

حزب راست میانه (ائتلاف آینده کبک) سال گذشته میلادی با وعده کاهش ۲۰ درصدی مهاجرتی قدرت را در استان کبک در دست گرفت.

دیگر لایحه مصوب پارلمان کبک به دولت محلی در این استان امکان می دهد تا از اختیارات بیشتری برای اعطا و یا رد اجازه اقامت برخوردار شود.

پیام بگذارید