سازمان UNico
راهنمای مهاجران

گزارش سالانه عفو بین الملل درباره کشور کانادا

کانادا ؛ وضعیت حقوق بشر و گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل

 کانادا ؛ گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور

تبعیض علیه مردم بومی به ویژه عدم حمایت از حقوق خود در برابر زمین و منابع به طور خاص ادامه یافت. اقدامات فوری برای تضمین امنیت زنان و دختران بومی در حین انجام تحقیقات ملی مورد نیاز بود. تعداد کسانی که از مرز ایالات‌متحده عبور می‌کنند به طور نامنظم افزایش پیدا کرده‌است.

 

حقوق مردم بومی

تعهدات دولت برای احترام و حمایت از حقوق مردم بومی با شکست در برخورد با نقض پیمان شکار بومی و حقوق ماهیگیری توسط سیل برنامه‌ریزی‌شده دره رود صلح در استان بریتیش کلمبیا برای سد Site در تضاد بودند.

دیوان حقوق بشر کانادا سه حکم عدم انطباق را علیه دولت فدرال برای تبعیض در خدمات برای کودکان و خانواده‌های ملل متحد صادر کرد.

کمیسیون تحقیق عمومی درباره روابط میان مردم بومی و برخی از خدمات عمومی عمومی در کبک در طول سال جلساتی را برگزار کرد.

در ماه ژوئن, استان انتاریو به تامین بودجه پاک‌سازی یک سیستم رودخانه‌ای آلوده به جیوه موافقت کرد. در ماه نوامبر دولت فدرال با ارائه مراقبت‌های پزشکی تخصصی برای مسمومیت با جیوه به مدت طولانی توسط اعضای یک ملت باریک و باریک موافقت کرد.

در ماه ژوئیه، دادگاه عالی کانادا، در پرونده‌ای که از سوی قریه Inuit در کنار رودخانه کلاید آورده شد، حکم داد که دولت ملزم به مداخله در زمان عدم موفقیت آژانس‌های تنظیمی برای حمایت از حقوق بومی است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه اوت نسبت به نقض حقوق سرزمین بومی و شکست کانادا برای احترام به حق آزادی، پیش و آگاه از آن ابراز نگرانی کرد. کمیته از کانادا خواسته‌است تا ظرف یک سال به اقداماتی جهت رسیدگی به اثرات سد منطقه سی گزارش دهد. در ماه دسامبر، دولت استانی در بریتیش کلمبیا اعلام کرد که با وجود مخالفت سازمان ملل متحد، ساخت سد Site ادامه خواهد یافت.

در ماه نوامبر، دولت از لایحه‌ای برای تدوین یک چارچوب قانونی برای اجرای اعلامیه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی، حمایت کرد.

در ماه نوامبر، دیوان عالی یک چالش حقوقی بالقوه پیشگامانه از سوی ملت Ktunaxa در بریتیش کلمبیا را رد کرد که به دنبال اعمال حفاظت قانونی از آزادی مذهبی به حفظ اماکن مقدس مردم بومی بود.

 

حقوق زنان

در ماه ژوئن، دولت فدرال یک سیاست کمک بین‌المللی فمینیستی را راه‌اندازی کرد و متعهد به قرار دادن حقوق زنان، برابری جنسیتی و حقوق باروری در هسته سیاست خارجی خود شد. در ماه نوامبر، دولت دومین طرح اقدام ملی خود علیه زنان، صلح و امنیت را منتشر کرد.

در ماه ژوئن، دولت فدرال یک استراتژی برای مبارزه با خشونت جنسیتی را منتشر کرد، اما بدون یک برنامه اقدام ملی.

پلیس ملی زنان و دختران بومی در سراسر سال به قتل رسید. تعداد زیادی از بستگان غایب و به قتل رسیده زنان و دختران در مورد پیشرفت آهسته تحقیق و ارتباط ضعیف ابراز ناامیدی کردند و چند تن از کارکنان و یکی از پنج دادگاه استعفا دادند. جلسات عمومی در ماه ژوئن آغاز شد و یک گزارش موقت در ماه نوامبر منتشر شد.

در ماه اکتبر، کبک قانون پایبندی به بی‌طرفی مذهبی دولت را تصویب کرد که به همه، از جمله زنان مسلمان که یک niqab می‌پوشند تا چهره خود را برای استفاده یا ارائه خدمات دولتی از جمله در حمل و نقل عمومی و در کتابخانه‌ها پیدا کند. حکم دادگاه در ماه دسامبر اجرای قانون را معلق کرد تا زمانی که یک چالش اساسی شنیده شود.

 

حقوق لزبین, همجنس باز, دو جنسی و جنسی

در ماه ژوئن، پارلمان قانونی را تصویب کرد که هویت و بیان جنسیت را به عنوان دلایل ممنوع تبعیض در قانون حقوق بشر کانادا و قانون جنایی تصویب کرد.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

مبارزه با تروریسم و امنیت

در ماه ژانویه، شش نمازگزار کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شدند که یک مرد مسلح در مسجدی در شهر کبک آتش گشود.

پارلمان در ماه مارس حرکتی را برای ایجاد یک رویکرد جدید برای پرداختن به پدیده اسلام هراسی و تبعیض مذهبی تصویب کرد.

در ماه مارس، عبدالله Almalki، شهروندان کانادایی، احمد ابو – و Muayyed Nureddin به خاطر نقش مقامات کانادایی در بازداشت غیرقانونی، حبس و شکنجه در سوریه و مصر بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، غرامت و عذرخواهی دریافت کردند.

در ماه ژوئن، اصلاحات قانونی امنیت ملی پیشنهاد شد، از جمله بازبینی بهبود یافته و نظارت بر نهاده‌ای امنیتی ملی. نگرانی‌های مداوم شامل حفاظتی ناکافی اطلاعات به اشتراک گذاری اطلاعات، تدارکات ناکافی برای افرادی که بر روی لیست پرواز ممنوع ” نام گذاری شده‌اند، و افزایش نظارت بر جرم و داده کاوی است.

در ماه ژوئن، قانونی برای اصلاح قانون شهروندی ۲۰۱۴ تصویب شد که به اتباع دوگانه محکوم به تروریسم و جرائم دیگر اجازه داده شد تا شهروندی کانادا را بردارند.

در ماه ژولای، عمر Khadr شهروند کانادایی غرامت و عذر خواهی برای نقش مقامات کانادا در مورد تخطی از او در زندان گوانتانامو در خلیج گوانتانامو، کوبا، به مدت ۱۰ سال از سال ۲۰۰۲ دریافت کرد.

در ماه سپتامبر, دستورالعمل‌های تجدیدنظر شده حفاظتی را در برابر همدستی در شکنجه در اشتراک اطلاعات با سایر دولت‌ها تقویت کرد, اما مطلقاً استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از شکنجه توسط سایر دولت‌ها را ممنوع کرد.

 

سیستم عدالت

در ماه ژوئن، قانون فدرال پیشنهاد شد که یک محدودیت ۲۰ روزه در حبس انفرادی برقرار شود و به مدت ۱۸ ماه به ۱۵ روز کاهش یابد. این پیش‌نویس قانونی را ممنوع نکرده است که مردم از بیماری روانی در سلول انفرادی رنج می‌برند. حکم دادگاه در ماه دسامبر اعلام کرد که مقررات حبس انفرادی موجود به دلیل تدابیر حفاظتی ناکافی، مغایر با قانون اساسی است و برای تصویب استانداردهای جدید، یک سال دولت را در اختیار دولت قرار داده‌است.

در ماه اکتبر لایحه حفاظت از منابع Journalistic تصویب شد و یک “قانون حفاظت” برای حفاظت از روزنامه نگاران و منابع آن‌ها تاسیس شد.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

حقوق مهاجران و مهاجران

در طول سال بیش از ۱۸،۰۰۰  نفر از پناهجویان به طور نامنظم از آمریکا وارد کانادا شدند، زیرا شرایط پناهندگان و مهاجران در ایالات‌متحده رو به وخامت گذاشته‌است. پس از توافق سال ۲۰۰۴ – سومین موافقت‌نامه کشوری امنیت ملی کانادا – آمریکا، پناهجویان از این ممنوعیت برای جلوگیری از ممنوعیت ادعاهای در پست‌های مرزی رسمی عبور کردند. یک چالش قانونی برای این توافقنامه به طور مشترک توسط گروه‌های جامعه مدنی و پناهندگان در ماه جولای آغاز شد.

این کمیته در ماه اوت کانادا را تحت فشار قرار داد تا یک چارچوب زمانی حداکثر برای بازداشت مهاجرت تعیین کند, به بازداشت موقت نوجوانان پایان دهد و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ضروری برای همه مردم کانادا بدون توجه به وضعیت مهاجرت ارائه دهد. دستورالعمل‌های جدیدی که در ماه نوامبر منتشر شد مورد نیاز است که نوجوانان تنها در ” شرایط بسیار محدود ” بازداشت شوند.

اهداف اسکان مجدد پناهندگان در سال ۲۰۱۶ به دنبال افزایشی به ۲۵۰۰۰ لیره در سال ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از برنامه اسکان مجدد پناهندگان در سوریه کاهش‌یافته است.

 

مسئولیت‌پذیری شرکت

سرویس افسر حفاظت از حفاظت بریتیش کلمبیا به این نتیجه رسید که تحقیق خود را به شرکت معدن‌کاری کوه Polley 2014 (MPMC) بدون آوردن اتهاماتی به پایان رساند. تحقیقات در سطح فدرال برای نقض قانون ماهیگیری در حال انجام است. مقامات بریتیش کلمبیا در ماه آوریل, برخلاف خواست مردم بومی و دیگر جوامع, طرح MPMC برای تخلیه آب فاضلاب را تصویب کردند که دستورالعمل‌های آبی آب آشامیدنی استان را برآورده نمی‌کند. در ماه ژوئن, گروه کاری سازمان ملل متحد در زمینه تجارت و حقوق بشر, توصیه جنرال موتورز بریتانیا برای ایجاد یک واحد اجرایی و مستقل از وزارت انرژی و معادن را تایید کرد. در ماه اوت, یک دادستان خصوصی علیه MPMC اقامه دعوی کرد. همچنین در ماه اوت, کمیته CERD از کانادا خواست تا در عرض یک سال اقدام به اقدام برای رسیدگی به فاجعه سال ۲۰۱۴ نماید.

در ماه ژانویه دادگاه استیناف British بریتانیا حکم داد که یک دادخواست علیه منابع تاهو در مورد شلیک معترضین در خارج از معدن در گواتمالا می‌تواند در کانادا شنیده شود. دادگاه در ماه نوامبر حکم دادگاه بدوی را تایید کرد مبنی بر اینکه یک دادخواست علیه منابع Nevsun برای همدستی در کار اجباری در معدن خود در اریتره می‌تواند ادامه یابد.

دولت در ماه دسامبر طرح‌هایی را برای تاسیس، در اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که یک ombudsperson حقوق بشر برای شرکت‌های extractives کانادایی است که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

مذاکرات برای بازبینی توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی بین کانادا، مکزیک و ایالات‌متحده، از جمله طرح‌های پیشنهادی کانادا در زمینه برابری جنسیتی و مردم بومی، در جریان است.

مذاکرات در مورد تجارت آزاد تجاری با چین در میان نگرانی‌ها در مورد پیامدهای احتمالی حفاظت از حقوق بشر در چین ادامه یافت.

عضویت در کانال تلگرام سازمان UNico

تحولات قانونی، قانونی یا نهادی

در ماه ژوئن، دولت قانونی را برای پیوستن به پیمان تجارت سلاح سازمان ملل مطرح کرد، اما بدون درخواست برای انتقال سلاح به آمریکا، بازار اصلی فروش اسلحه کانادایی.

در ماه اکتبر, عدالت برای قربانیان ماموران فاسد خارجی تصویب شد, جبران خسارت و تحریم‌ها در موارد تعیین‌شده نقض حقوق بشر جدی.

در ماه دسامبر، وزرای فدرال، استانی و ارضی مسئول حقوق بشر برای اولین بار از سال ۱۹۸۸ تشکیل جلسه دادند و متعهد به ایجاد “مکانیزم سطح بالا” برای هماهنگی موثرتر اجرای تعهدات بین‌المللی حقوق بشر کانادا شدند.

پیام بگذارید