سازمان UNico
راهنمای مهاجران

ویزا چیست؟ در مورد انواع ویزا بیشتر بدانیم

ویزا چیست و انواع آن کدام است؟

ویزا چیست؟

ویزا یک سند رسمی و جوازیست که توسط سفارتخانه، کنسولگری و یا اداره مرزبانی کشور مقصد برای سفر اتباع بیگانه به آن کشور صادر میگردد.

نکته : باید در نظر داشت که دریافت ویزا شرط لازم برای مسافرت به کشور مقصد می باشد ولی تصمیم نهایی برای اجازه ورود به هر کشوری توسط ماموران مرزبانی در ورودی هوایی، زمینی و دریایی گرفته خواهد شد.
ویزا انواع گوناگونی دارد، که اکثراً ویزای توریستی کوتاه مدت یک بار ورود مورد استفاده قرار میگیرد.

تقسیم بندی ویزا از نظر هدف سفر

  • ویزای توریستی : همانطور که از نامش پیداست جهت گردشگری صادر میشود.
  • ویزای ملاقات دوستان و اقوام : برای اکثر کشورها نوع ویزای صادر شده برای این هدف مشابه مورد قبل می باشد فقط مدارکی که به سفارت ارائه می شود قدری متفاوت هست و شانس گرفتن ویزا هم در حالت بیشتر می باشد.
  • ویزای درمان : جهت معالجه و درمان در کشور مقصد صادر میگردد.
  • ویزای تجاری : برای انجام تجارت در کشور مقصد صادر میگردد.
  • ویزای عبوری یا ترانزیت : برای زمان کوتاهی صادر میگردد و برای عبور از یک کشور برای رسیدن به کشور ثالث می باشد.
  • ویزای کار و تعطیلات (work & holidays visa) : این اجازه را به متقاضی می دهد، که در طول بازدید از کشور مقصد، امکان اجازه کار محدود را هم داشته باشد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

  • نکته : کشور استرالیا تا چند سال پیش این ویزا را برای اتباع ایرانی صادر میکرد ولی در حال حاضر این نوع ویزا در دسترس نمیباشد.
  • ویزای دانشجویی : جهت تحصیل در کشور مقصد صادر میگردد . در برخی کشورها امکان همراهی خانواده شخص به همراه ایشان برای سکونت در آن کشور میسر می باشد.مثل کشور کانادا
  • ورک پرمیت : دریافت اجازه کار از کارفرما در کشور مقصد میباشد، که این نوع ویزای جهت کار در کشور مقصد صادر میگردد.
تقسیم بندی کشورها از نظر نحوه صادر کردن ویزا
1. برخی کشور ها برای سفر نیاز به صدور ویزا ندارند. برای ایرانیان تعداد این کشور ها بسیار محدود می باشد. جهت هماهنگی بهتر بایستی تمامی موارد قبل از سفر به کشور مقصد از طریق سایت وزارت امور خارجه کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال کشور مالزی برای سال ها به ایرانیان این اجازه را در اختیار میگذاشت که بدون ویزا به مدت ۹۰ روز به آن کشور سفر کنند ولی طی دو سال اخیر این عدد را به 14 روز کاهش داده است. ترکیه، گرجستان، مالزی، ارمنستان، اکوادور و … جزو کشورهای این گروه هستند. به هیچ عنوان به لیست های موجود در اینترنت کفایت نکنید و اطلاعات و شرایط را بطور کامل مورد بررسی قرار دهید.
2. کشورهایی که برای سفر نیاز به ویزا دارند: اکثر کشورها برای مسافرهای ایرانی در این دسته قرار میگیرند با مراجعه به سایت سفارت مورد نظر و یا تماس با سفارتخانه لیست مدارک مورد نیاز در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید جهت درخواست اقدامات لازم را انجام دهید
3. ویزا در لحظه ورود (visa on arrival) به این معنی می باشد که نیاز به صرف وقت و نوبت سفارت و … مانند مورد قبلی نیست. فقط در زمان ورود به کشور مقصد مبلغی پرداخت میشود (در بعضی از کشورها نیاز به یک سری مدارک می باشد) و برچسب ویزا در پاسپورت زده میشود. از کشورهای این گروه میتوانیم سریلانکا و تانزانیا رو مثال بزنیم.
انواع ویزا از نظر دفعات اجازه ورود به کشور

بعد از یکبار ورود و خروج اتوماتیک اعتبارش از بین میرود و حتی اگر از نظر تاریخ و مدت هنوز اعتبار داشته باشد قابل استفاده نخواهد بود

به شما این اجازه را میدهد در مدتی که ویزای شما اعتبار دارد دو بار وارد کشور مقصد شوید

تا زمانی که ویزا از نظر تاریخ و مدت اعتبار دارد امکان ورود و خروج نامحدود خواهید داشت

نوع خاصی از ویزای ترانزیت به اسم ویزای ترانزیت فرودگاهی (Airport transit visa). بعضی از کشورها حتی برای تعویض هواپیما در فرودگاه آن کشور هم درخواست ویزا می کنند. با این نوع ویزا شما حق خارج شدن از فرودگاه حتی برای چند دقیقه را هم نخواهید داشت و در حقیقت این ویزا مجوز خارج شدن از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و سوار شدن به هواپیمای مقصد می باشد. اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا اینچنین قانونی برای دارندگان پاسپورت ایرانی دارند.

وقتی ویزا دریافت می شود، علاوه بر چک کردن موارد بالا (که معمولا یک بار ورود هست) دو عدد دیگر هم می بایست مورد بررسی قرار گیرد، در مرحله اول بازه زمانی که ویزای شما اعتبار دارد و دیگری تعداد روزی که شما اجازه حضور در اون کشور رو دارید. ممکنه اعتبار ویزای شما دو ماه باشه ولی مدت اقامت رو ۱۵ روز زده باشه، بنابراین بعد از ۱۵ روز حضور در کشور مقصد ویزای شما خود به خود باطل میشه حتی اگر تاریخش هنوز معتبر باشه.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

انواع ویزا از نظر نحوه اقدام کردن
  • مراجعه مستقیم به سفارت، پر کردن فرم های ویزا و درخواست ویزا
  • انجام مراحل درخواست ویزا از طریق آژانس ها و شرکت های واسطه و سازمان ها.
  • ویزای اکثر کشورها را میتوان از هر دو روش اول و دوم انجام داد. معدود کشورهایی مثل سنگاپور و امارات هستند که فقط از روش دوم امکان اقدام وجود دارد. بعضی از کشورها مثل چین و روسیه هم با توجه به دردسر های خاص خود بایستی از طرف یک مجموعه مورد اطمینان و واسط میتواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی داشته باشد.

تعداد محدودی از کشورها وجود دارد که تمامی امور را بصورت آنلاین مدیریت می کنند و تمامی درخواست ها از طریق ایمیل صورت میپذیرد. برای مثال ویزای کشورهای نیوزلند و استرالیا را میتوان اشاره کرد.

نکته ای جالب توجه در رابطه با ویزای استرالیا وجود دارد که هیچ برچسبی بر روی پاسپورت شما قرار نمیگیرد. ویزای استرالیا یک فایل پی دی اف می باشد که برای متقاضی ایمیل میشود. برای کشورهای تاجیکستان و آذربایجان از هر سه روش بالا میتوان اقدام کرد.
تمدید ویزا

فرض بر اینکه شخصی در حال سفر میباشد و ویزای او رو به اتمام است، قصد بازگشت ندارد و میخواهد به سفر خود ادامه دهد. اکثر کشورها شرایطی را دارند که امکان تمدید مدت زمان ویزا را در کشور مورد نظر داشته باشد، انجام این کار در بسیاری کشورها ساده می باشد و برای بعضی بسیار سخت و نیازمند قانع کردن ماموران پلیس و مرزبانی آن کشور.

فارغ از سختی یا راحتی تمدید ویزا، در صورت تمدید شدن ویزا، برای تمدید مجدد سختی بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

در صورتی که متقاضی بیشتر از میزان مجاز در یک کشور اقامت داشته باشد در زمان خروج از آن کشور در ازای هر روز اقامت غیر قانونی شامل جریمه و در صورت خروج چند ماه و یا چند سال اجازه ورود مجدد نخواهد داشت.

پیام بگذارید