سازمان UNico
راهنمای مهاجران

راهکارهای جایگزین اقامت توریستی ترکیه

اقامت کاری و اقامت توریستی ترکیه

چه راهکارهایی جایگزینی برای اقامت توریستی کشور ترکیه وجود دارد؟

  • آیا امکان تمدید کارت اقامت توریستی کشور ترکیه ممکن است؟
  • اقامت 3 یا 6 ماهه توریستی در کشور ترکیه!
  • تکلیف کسانی که در کشور ترکیه اقامت توریستی دارند چه خواهد شد؟
  • شرایط اخذ اقامت کاری ترکیه چگونه است؟
بر اساس مصوبه جدید در مورد بند «e» ماده یک قانون «6458/31 اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» در باره اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی در ترکیه، اتباع خارجی به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از یکم ژانویه سال 2020 اقامت موقت گردشگری را به مدت یک سال اخذ خواهند کرد. با توجه به قانونی که اداره مهاجرت کشور ترکیه اخیراً آنرا منتشر نموده است، امکان تمدید کارت اقامت توریستی برای فارسی زبانان میسر نخواهد بود.

این تغییر رویه و اخبار ناگهانی به مذاق ایرانیان و افغان هایی که در این کشور ساکن هستند خوش نیامد.

از این رو لازم بذکر است در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که تا این لحظه هیچ امکانی برای انجام تمدید طبق روالی قبلی وجود ندارد و باید به عرضتان برسانیم که همین موضوع باعث شده بسیار از افراد سودجو دام های جدید خود را برای افراد نا آگاه پهن کنند و پیشنهاد تمدید این نوع اقامت را از راه های ارتباطی خود در ادارات ذیربط بدهند !

باید بعرضتان برسانیم که تا این قانون به تصویب رسیده و قرار است از تاریخ 2020/01/01 اجرا شود.

چنانچه تا تاریخ مذکور تغییری حاصل نشود، هیچ فردی امکان تمدید اقامت توریستی خود از هیچ طریقی نخواهد داشت.

چه از طریق لابی و …

چه از طریق تجربه و …

و چه از طریق پرداخت مبالغ هنگفت!

شهر استانبول
استانبول – ترکیه

اما راهکار چیست؟

در ادامه تصمیم داریم برای افرادی که قصد ماندن در کشور ترکیه را دارند و همچنین قصد بازگشت به کشور خود را ندارند، روش هایی را برای دریافت اقامت به حضورتان برسانیم.

همچنین به پرسش‌های مهم در مورد اقامت کاری ترکیه پاسخ داده می‌شود:
  1. چرا کشور ترکیه برای اقامت کاری؟
  2. اقامت کاری ترکیه چیست؟
  3. چه افرادی می‌توانند اجازه کار ترکیه را دریافت نمایند؟
  4. مراحل اخذ اجازه کار ترکیه چیست؟
  5. فرآیند اخذ اقامت کاری چه مدت طول می‌کشد؟
  6. مدارک مورد نیاز برای این روش کدامند؟
  7. تمدید مجوز کار ترکیه چگونه است؟
  8. مزایای اخذ اقامت کاری ترکیه کدامند؟
  9. محدودیت‌ها و مشکلات اقامت کاری ترکیه چیست؟
  10. مشاغل مورد نیاز ترکیه کدامند؟
  11. جایگاه و شرایط فعلی اقتصاد ترکیه چگونه است؟

چرا کشور ترکیه برای اقامت کاری؟

در حال حاضر اقتصاد کشور ترکیه در رتبه هجدهم جهان قرار دارد. ترکیه بازاری نسبتاً مناسب برای بسیاری از سرمایه گذاری ها و کسب و کارها بوده و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، نیروی کار جوان و با استعداد و موقعیت استراتژیک این کشور بین اروپا و آسیا، ترکیه را به عنوان یک منبع جذاب برای رشد و سرمایه گذاری تبدیل کرده است و به همین دلیل مهاجرت به ترکیه برای کار به طور روز افزونی در حال گسترش است.

از اقامت کاری ترکیه بیشتر بدانیم :

دریافت اجازه کار ترکیه برای تمامی افرادی که قصد استخدام در ترکیه و یا راه اندازی کسب و کار در این کشور را دارند، الزامی است.

روش اول _ دریافت اقامت کاری

تمامی افرادی که دارای کارت های اقامتی معتبر می باشند:

  • کارت های کیملیک اقامت توریستی
  • کارت های کیملیک اقامت بر روی اموال منقول و غیر منقول
  • کارت های کیملیک اقامتی برای پناهجویان و پناهندگان
امکان دریافت کارت چالیشما ایزنی Çalışma İzni یا همان چالیشما ایزین (کارت اقامت کاری ترکیه) را خواهند داشت.

راه های دریافت چالیشما ایزنی Çalışma İzni و یا کارت اقامت کاری ترکیه؟

راه های دریافت کارت اجازه اقامت کاری به دو روش میسر می باشد :

  • ثبت شرکت
  • و یا به استخدام یک کارفرمای ترک درآمدن

شما می توانید با ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار خود اجازه اقامت کاری دریافت نمایید.

همچنین اشخاص متقاضی اقامت در کشور ترکیه می توانند به استخدام یک کارفرمای ترک در بیایند و از امکان اجازه اقامت کاری استفاده نمایند.

اقامت کاری ترکیه
شرایط اخذ اقامت کاری در ترکیه..

آخرین شرایط اخذ ویزای کاری ترکیه (2020)

[این مقاله توسط وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سروش فردا تهیه و تنظیم گردیده و حق کپی رایت آن محفوظ است]

اگر درباره فرآیند دقیق اخذ اقامت کاری ترکیه سوالاتی دارید و به دنبال به روزترین اطلاعات هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

پس از خواندن کامل این مقاله، از اطلاعات جدید 2020 درباره فرآیند اخذ اقامت کاری ترکیه، مزایا و محدودیت‌ها، میزان سرمایه لازم، شرایط تمدید، شرایط اخذ اقامت دائم ترکیه و … آگاه خواهید شد.

همچنین به پرسش‌های مهم در مورد ویزای کاری ترکیه پاسخ داده می‌شود:

  1. چرا کشور ترکیه برای اقامت کاری؟
  2. اقامت کاری ترکیه چیست؟
  3. چه افرادی می‌توانند اجازه کار ترکیه را دریافت نمایند؟
  4. مراحل اخذ اجازه کار ترکیه چیست؟
  5. فرآیند اخذ اقامت کاری چه مدت طول می‌کشد؟
  6. مدارک مورد نیاز برای این روش کدامند؟
  7. تمدید مجوز کار ترکیه چگونه است؟
  8. مزایای اخذ اقامت کاری ترکیه کدامند؟
  9. محدودیت‌ها و مشکلات اقامت کاری ترکیه چیست؟
  10. مشاغل مورد نیاز ترکیه کدامند؟
  11. جایگاه و شرایط فعلی اقتصاد ترکیه چگونه است؟

چرا کشور ترکیه برای اقامت کاری؟

در حال حاضر اقتصاد کشور ترکیه در رتبه هجدهم جهان قرار دارد. ترکیه بازاری نسبتاً مناسب برای بسیاری از سرمایه گذاریها و کسب و کارها بوده و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، نیروی کار جوان و با استعداد و موقعیت استراتژیک این کشور بین اروپا و آسیا، ترکیه را به عنوان یک منبع جذاب برای رشد و سرمایه گذاری تبدیل کرده است و به همین دلیل مهاجرت به ترکیه برای کار به طور روز افزونی در حال گسترش است.

اقامت کاری ترکیه چیست؟

دریافت اجازه کار ترکیه برای تمامی افرادی که قصد استخدام در ترکیه و یا راه اندازی کسب و کار در این کشور را دارند، الزامی است.

فرآیند اخذ اقامت کاری چه مدت طول می‌کشد؟

معمولاً کل پروسه بررسی و دریافت اقامت کاری ترکیه ۹۰ روز زمان خواهد برد.

مزایای اخذ اقامت کاری ترکیه کدامند؟

  1. امکان دریافت اقامت بلند مدت ترکیه. (بعد از گذشت ۸ سال متوالی کار و زندگی بدون وقفه در ترکیه می‌توان اقامت بلند مدت ترکیه را دریافت نمود.)
  2. بعد از ۴ سال کار رسمی در ترکیه می‌توانید جهت اخذ شهروندی این کشور درخواست بدهید و در صورت موافقت مسئولین، پاسپورت ترکیه را دریافت می‌کنید.
  3. استفاده از بیمه درمانی ترکیه که تمامی هزینه‌های درمانی شما را پرداخت می‌کند.
  4. با کار در ترکیه، شما دارای سابقه کار بین المللی خواهید بود و می‌توانید از آن برای مهاجرت به کشورهای دیگر استفاده کنند.

بهترین راه برای افرادی که هیچ یک از شرایط فوق را نداشته باشند، دریافت اقامت توریستی ترکیه و سپس اقدام به دریافت مجوز کار است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد فوق می توانید با شماره تماس های مندرج در وب سایت سازمان تماس حاصل فرمائید.

روش دوم_تحصیل در کشور ترکیه

افراد متقاضی اقامت در کشور ترکیه می توانند با ثبت نام کلاس های زبان و همچنین ثبت نام در دانشگاه های این کشور اجازه اقامت کوتاه مدت قابل تمدید دریافت نمایند.

تحصیل در ترکیه:

شرایط اقتصادی ترکیه به گونه‌ای است که هزینه‌ی تحصیل در آن نسبت به بسیاری از کشورها کم‌تر است.

ترکیه یکی از کشورهای اوراسیایی درحال پیشرفت است که این امر می‌تواند موقعیت‌های خوبی برای پیشرفت شما در زمینه‌های تحصیلی و کاری ایجاد کند.

کشور ترکیه در سال های اخیر مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی بوده است.

ترکیه حدود 200 دانشگاه معتبر دارند که اکثر آن ها دولتی هستند و از هزینه های پایینی برخوردار هستند. از آن جا که جذب توریسم یکی از بزرگترین راه های کسب درآمد در ترکیه است از همین رو کشور ترکیه در سالهای اخیر بر سیاست جذب دانشجویان بین المللی تاکید دارد.

از این رو دانشگاه های کشور ترکیه با ارائه ی دوره های انگلیسی قصد دارد با جذب دانشجویان بین المللی سطح علمی کشور خود را ارتقا ببخشد.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

به تازگی امکان کار حین تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین الملل فراهم شده است.
البته در این زمینه برای دانشجویان سال اول محدودیت‌هایی وجود  دارد به این صورت که آن‌ها ملزمند سال اول خود را به پایان برسانند و از سال دوم به بعد با کسب مجوز کار در حین تحصیل، کار کنند.

کارهای پاره وقت و دانشجویی مادامی که دانشجو انصراف نداده باشد، می‌توانند انجام شوند. به محض انصراف یا فارغ التحصیلی دانشجو، ویزای تحصیلی او باطل شده و باید به کشور خود بازگردد و چنان‌چه قصد ادامه‌ی کار در ترکیه را داشته باشد، باید درخواست ویزای کار دهد تا دوباره مجوز ورود به ترکیه را دریافت کند. 

مجوزهای کار دانشجویی باید زیر نظر وزارت امور داخلی ترکیه و پلیس مهاجرت این کشور صادر شوند. صدور مجوز فعالیت دانشجویی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

دانشجویان پس از پر کردن تمامی فرم‌ها و ضمیمه‌ی مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ثبت می‌کنند. مدت زمانی حدود 30 روز باید سپری شود تا مجوز مورد نیاز به ایمیل دانشجو ارسال شود. چنان چه مشکل خاصی در پرونده‌ی شما وجود نداشته باشد و مدارک ارسالی کمبودی نداشته باشد، مجوز کار ضمن تحصیل در ترکیه برای شما به سادگی صدور خواهد شد و معمولاً با مخالفت مواجه نمی‌شوید.

فرم درخواست مشاوره مهاجرت

روش سوم خرید ملک در کشور ترکیه

مزایای خرید ملک در ترکیه :

  • قیمت نسبت به ارزش

حتماً می دانید که خرید خانه گران ترین خریدی است که هر فرد یا خانواده در طول زندگی اش انجام می دهد. هیچ کجای دنیا خانه، ملک و زمین ارزان نیست. حتی در ایالات متحده امریکا با آن زمین های پهناور و گسترده، هستند افراد بی خانمانی که در ماشین های خود گذران زندگی می کنند.

تازه زندگی اینها نسبت به بی خانمان های زیر پل ها لوکس است! بنابراین خانه و ملک گران است. مساله اینجاست که اگر ملک گران است، ارزشش را هم دارد یا خیر؟ در سایر نقاط دنیا، مثلا اروپا، خرید ملک هزینه های جانبی دیگری نظیر کارشناس ارزیابی، وکیل، عوارض و هزینه های بازسازی، در صورت فرسوده بودن خانه ها هم در بر دارد.

اما در ترکیه، نه تنها خانه ها در مقایسه با اروپا ارزان تر هستند، بلکه اگر سرمایه کافی در اختیار داشته باشید می توانید ویلا یا آپارتمان لوکس و کم نظیری را از آن خود کنید. ویلاهایی کنار دریا، با چشم انداز سرسبز و آرامشی که همیشه به دنبال آن هستید.

بسیاری از املاک ترکیه نوساز بوده و با بهترین مصالح ساخته شده اند. نقشه های آنها استاندارد است و کف اکثرشان مرمرین. در بسیاری از نقاط ترکیه، می توان پول یک آپارتمان کوچک یا یک خوابه در انگلستان را داد و ویلایی سه یا چهار خوبه خرید! درست است که زیبایی انگلستان بی نظیر است، اما ترکیه هم یکی از زیباترین کشورهای دنیا است! پس قیمتی که می پردازید در ازای ارزشی که به دست می آورید هم باید لحاظ نمایید.

  • هزینه های زندگی و قیمت خانه ها

مهم نیست کجای ترکیه زندگی می کنید؛ هر کجا که باشید به مایحتاج خود دسترسی خواهید داشت. هزینه ها از سایر نقاط جهان پایین تر است. با هر بودجه ای که داشته باشید می توانید در ترکیه صاحبخانه شوید. از خانه هایی یک خوابه و جمع و جور گرفته تا ویلاهایی 5 یا حتی 6 خوابه با استخرهای اختصاصی و حیاط های خیره کننده! می توانید به دنبال خانه ای ساده بروید تا پول کمتری بپردازید و می توانید ولخرجی کنید و دست روی عالی ترین کیفبت بگذارید.

نکته اینجاست که حتی اگر دست روی بزرگترین خانه ها هم بگذارید، کسری از قیمت خانه های اروپا را خواهید پرداخت. برای نمونه، با پرداخت 30 هزار پوند، می توانید آپارتمان یک خوابه با استخر مشترک خریداری کنید. اگر از بازار مسکن مثلا انگلستان مطلع باشید، این هزینه ای است که فقط برای پیش پرداخت خانه ای اینچنین در لندن باید بپردازید تا وام بگیرید!

 

شما می توانید در کشور ترکیه حتی با پرداخت مبلغی حدود 250 تا 300 میلیون تومان صاحب خانه شوید؛ بدون هیچگونه وام با مالکیت کامل.
  • خرید ملک در ترکیه = اقامت ترکیه!

دولت ترکیه در حال حاضر سیاستی اتخاذ کرده که سرمایه گذاران را جذب می کند. وقتی در ترکیه ملک دلخواه خود را به نام خود خریداری و ثبت کردید واجد شرایط تقاضا برای اقامت دائم ترکیه خواهید بود. به عنوان مالک در ترکیه در صورت تقاضای اقامت آزادی بسیار بیشتری خواهید داشت به ویژه اگر بخواهید زمان بیشتری را در ترکیه سپری کنید.

اگر در ترکیه مالک ویلایی باشید و قصد داشته باشید با ویزای توریستی از خانه خود به عنوان ویلای تعطیلاتی استفاده کنید محدودیت هایی به لحاظ مدت زمان مجاز برای حضور در ترکیه در برابرتان خواهد بود. اما اگر مقیم ترکیه باشید، می توانید آزادانه رفت و آمد کنید. اگر هم بخواهید تا آخر عمر در ترکیه بمانید در صورت اخذ اقامت می توانید فرصت شهروندی ترکیه را هم برای خود فراهم کنید.

  • مالکیت کامل

در ترکیه هر چیز که بخرید، مالک تام و تمام آن خواهید بود. فرقی هم نمی کند که آیا آپارتمان قوطی کبریتی است یا ویلایی بزرگ و مستقل؛ شما مالک آن و زمینی که روی آن ساخته شده هستید. این نکته وقتی قصد فروش یا بازسازی آن را دارید آزادی زیادی به شما می دهد.

افراد با خرید ملک و تمدید کارت اقامت ترکیه روی اموال منقول و غیر منقول با هر قیمتی برای مثال : حتی 300 میلیون تومان پس از گذشت 5 سال می توانند اقامت کشور ترکیه را دریافت نمایند.

در صورتی که خواهان دریافت اطلاعات بیشتری در این خصوص هستید با کارشناسان سازمان یونیکو تماس حاصل نمایید.

 

نمایش نظرات (2)