سازمان UNico
راهنمای مهاجران

آیا می‌توان پس از تحصیل در کانادا اقامت گرفت؟

پرسش و پاسخدسته بندی: مهاجرتآیا می‌توان پس از تحصیل در کانادا اقامت گرفت؟
مدیرسایت عضو سایت پرسیده شد4 سال قبل
1 پاسخ‌ها
مدیرسایت عضو سایت پاسخ داده شد4 سال قبل
بسیاری از متقاضیان تحصیل در کانادا به قصد کار پس از دوره تحصیل، این کشور را مقصد خود قرار می‌دهند. اهمیت این موضوع برای متقاضیان تحصیل در کانادا تا حدی است که پیش از انتخاب رشته و نوع دانشگاه به بازار کار آن رشته در کانادا توجه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، هر دانشجویی در حین تحصیل، صرف نظر از مقطع یا رشته تحصیلی، اجازه ۲۰ساعت کار در هفته را دارد. این فرصت می‌تواند رزومه خوبی برای یافتن کار در دوران پس از تحصیل رقم بزند.
پس از دوران تحصیل و تا پایان اعتبار ویزای تحصیلی، دانشجو موظف است کار تمام‌وقت پیدا کند. هزینه بالایی که دانشجو برای دریافت پذیرش و تحصیل در کانادا متقبل شده است، وی را به سوی کار در این کشور و به دست آوردن دوباره این هزینه‌ها سوق می‌دهد. در این صورت متقاضی می‌تواند از برنامه (PGWPP) یا Graduation Work Permit Program استفاده کند؛ همان‌طور که عنوان این برنامه نمایان می‌کند، دانشجویی که یک مقطع تحصیلی را در کشور کانادا گذرانده باشد، مجوز ورود به این پروسه را دارد. شرایط مورد نیاز برای اقدام (برنامه PGWPP):
• متقاضی باید به صورت مداوم و تمام‌وقت در کشور کانادا تحصیل کرده باشد.
• متقاضی باید یک مقطع تحصیلی را در کانادا به اتمام رسانده باشد؛ به‌عبارتی دیگر، بیش از۸ ماه (۹۰۰ ساعت) در مراکز آموزشی این کشور تحصیل کرده باشد.
• متقاضی باید در زمان اقدام حداقل ۱۸ سال داشته باشد.
• ویزای تحصیلی متقاضی در زمان اقدام باید معتبر باشد .
• متقاضی موظف است طی ۹۰ روز پس از دریافت نامه تاییدیه، برای دریافت PGWPP اقدام کند. نامه تاییدیه از سوی موسسات آموزش تکمیلی؛ مانند کالج، دانشگاه، آکادمی‌های تجارت و … به‌عنوان گواهی پایان دوره تحصیلات صادر می‌شود و صرفا مدرک فارغ‌التحصیلی نیست.
دانشجویانی که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود در کانادا موفق به یافتن شغل مورد نظر شوند، موظف هستند با توجه به شغل آن‌ها درصدی مالیات پرداخت کنند. پس از این مرحله دانشجو می‌تواند برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در کانادا اقدام کند.
لازم به ذکر است که در بیشتر موارد ویزاهای مختلف می‌توانند به نوع دیگری از ویزا تبدیل شوند؛ مثلاً تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در کانادا ممکن و میسر است و دانشجویان از این طریق می‌توانند به اقامت پس از تحصیل در کانادا دست پیدا یابند. اگر متقاضی تحصیل در کانادا به همراه همسرش وارد خاک کانادا شود، برای متقاضی ویزای تحصیلی صادر می‌شود و محدودیت کار ۲۰ ساعت در هفته را دارد؛ اما ویزایی که برای همسرش صادر می‌شود، اجازه داشتن شغل تمام‌وقت را به او می‌دهد. به این ترتیب راه دستیابی به اقامت پس از تحصیل برای متقاضی هموارتر خواهد بود.