سازمان UNico
راهنمای مهاجران

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا چیست

پرسش و پاسخدسته بندی: مهاجرتشرایط بورسیه تحصیل در کانادا چیست
مدیرسایت عضو سایت پرسیده شد4 سال قبل
1 پاسخ‌ها
مدیرسایت عضو سایت پاسخ داده شد4 سال قبل
دریافت بورس از دانشگاه‌های کانادا کار چندان آسانی نیست؛ این دانشگاه‌ها تنها به افراد واجد شرایط خودشان خدمات کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که اقدام برای دریافت بورس همزمان با پذیرش باید صورت بگیرد. باتوجه به دانشگاهِ محل پذیرش شرایط متفاوتی برای بورسیه شدن دانشجو وجود دارد اما شرایطی را که میان تمام دانشگاه‌ها و موسسات (خصوصا برای مقطع کارشناسی ارشد) عمومیت دارد، می‌توان به ترتیب زیر خلاصه کرد.
• شرط معدل و سن
• ارسال توصیه نامه یا Recommendation Letter
• ارسال انگیزه‌نامه قانع‌کننده
• ارسال نمونه کار (portfolio) بسته به رشته تحصیلی
• ارائه رزومه (CV) مورد قبول
• ارائه مدرک زبان با نمره قابل قبول (۶٫۵ به بالا در مقطع کارشناسی ارشد)
• ارائه سوابق تحصیلی؛ مانند تالیفات، مقالات و …
مواردی که در بالا به آن‎ها اشاره شد، از ضروریات و نیازهای قطعی درخواست بورس برشمرده می‌شود؛ اما ارائه برخی مدارک نیز می‌تواند شرایط دریافت بورس را تسهیل کند؛ ارائه مدرکی معتبر از آزمون‌های بین‌المللی مانند SAT، ACT،GRE ، GPA فاکتور مهم و تاثیرگذاری برای دریافت بورس است.

این نکته حائز اهمیت است که سیستم آموزشی در کانادا و حتی امریکا تمایلی به جذب دانشجوی خارجیِ بورسیه ندارد، چراکه هزینه آموزش یک دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیش از شهریه دریافتی از وی است و عملا برای دانشگاه و موسسات آموزش عالی درآمد چشمگیری ندارد. از طرفی دیگر، اولویت دریافت بورس از سوی سازمان‌ها و دانشگاه‌ها با دانشجویان داخلی است، مگر آنکه دانشجوی بین‌المللی متقاضی بورس، شرایط فوق‌العاده‌ای داشته باشد. به‌عبارتی دیگر، دانشگاه‌های کانادا تمایلی برای جذب دانشجویان بورسیه خارجی نشان نمی‌دهند، مگر در صورتی که سوابق تحصیلی و فعالیت‌های تحقیقاتی – پژوهشی دانشجو تصدیقی برای بازدهی مالی و علمی باشد. با اینکه یکی از خدمات گروه شرکت‌های نیلگام دریافت پذیرش از مدارس، دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا است و تجربه پذیرش به همراه بورس را در پرونده‌های موفق خود دارد، لازم به ذکر است که در دریافت بورس برای متقاضی تضمینی وجود ندارد. با توجه به قوانین سیستم آموزشی کانادا، نیلگام نیز تنها برای دانشجویانی اقدام به دریافت بورس می‌کند که شرایط خاص و لازم را داشته باشند.