سازمان UNico
راهنمای مهاجران

۱۱۶ نفر بدلیل غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل لیبی؛مفقود شده‌اند

تصویری آرشیوی از پناهجویانی که گارد ساحلی لیبی در سال ۲۰۱۷ آنها را نجات داده بود.

۱۱۶ نفر بدلیل غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل لیبی؛مفقود شده‌اند

 

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و گارد ساحلی لیبی روز پنج‌شنبه سوم مرداد از غرق شدن یک کشتی با حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر در سواحل لیبی خبر داد که تنها نیمی از آنها نجات یافته‌اند.

گزارش‌های اولیه به نقل از چارلی یاکسلی، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، شمار سرنشینان کشتی را ۳۰۰ نفر عنوان می‌کند. به گفته وی، ۱۵۰ مسافر این کشتی نجات یافتند که به لیبی بازگردانده شده‌اند و بیم آن می‌رود که ۱۵۰ مسافر باقی‌مانده مرده باشند.

لیبی یکی از مراکز اصلی پناهجویان در شمال آفریقاست که اکثریت آنان تلاش می‌کنند با قایق‌های کهنه و چوبی خود را به اروپا برسانند.

عضویت در کانال تلگرام UNico

 

کشتی مورد اشاره از شهرک الخمس واقع در ۱۲۰ کیلومتری طرابلس عازم جنوب اروپا بود که دچار سانحه شد و ماهی‌گیران محلی و گارد ساحلی لیبی به کمک سرنشینان آن شتافتند.

 

ایوب قاسم، سخنگوی گارد ساحلی لیبی، شمار مسافران مفقودشده را دست‌کم ۱۱۶ نفر برآورد کرده و گفته که ۱۳۲ نفر نیز به ساحل بازگردانده شده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل و دیگر نهادهای مسئول در سازمان ملل پیش از این بارها خواسته‌اند که نجات یافتگان به لیبی بازگردانده نشوند، کشوری که همچنان درگیر جنگ است و پناهجویان و مهاجران نجات یافته به طور معمول در آنجا زندانی می‌شوند.

اگر آماری که آژانس پناهندگان سازمان ملل از شمار مفقودین این حادثه داده است تایید شود و ۱۵۰ مسافر کشتی در دریا غرق شده‌ باشند، این بالاترین آمار مرگ و میر پناهجویان در دریای مدیترانه در سال جاری خواهد بود.

در فروردین امسال اعلام شد که بر اساس برآوردهای اتحادیه اروپا، این اتحادیه از سال ۲۰۱۵ به این سو به نجات تقریبا ۷۳۰ هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی، در دریای مدیترانه، یاری رسانده‌است.

پیام بگذارید