سازمان UNico
راهنمای مهاجران

تفاوت شهروندی (تابعیت) و اقامت

یکی از مواردیست که معمولاً برای متقاضیان سوال بر انگیز است

مقاله ای در رابطه با تفاوت شهروندی (تابعیت) و اقامت

باید بخاطر داشت اصطلاحات  اخذ شهروندی  و  اخذ اقامت  واژه هایی کاملاً مستقل  از می باشند.

 

تفاوت شهروندی (تابعیت) و اقامت

شهروند (تابعیت) بودن درواقع حق داشتن پاسپورت کشور مورد نظر می باشد ، بر خلاف بسیاری از تفکرات و اطلاعات اشتباه ،چنانچه فرد شهروندی یک کشور را نداشته باشد نمی تواند پاسپورت آن کشور را دریافت نماید.

شهروندی (تابعیت) یا ملیت دوم: (تابعیت دوگانه) چند شهروندی نیز نامیده می شود. اصطلاحی مناسب جهت افرادی که بیش از یک تابعیت دارند.

معمولاً ، برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که والدینی با ملیت های متفاوت دارند و این شهروندی از طریق خون به آنها ارث رسیده است. همچنین این اصطلاح می تواند برای افرادی که به کشورهای دیگر مراجعه می کنند و تبعه ی آن کشور می شوند و یا کسانی که از طریق سرمایه گذاری در کشوری دیگر اقدام به دریافت آن می نمایند مورد استفاده قرار گیرد.

هیچ محدودیتی بر تعداد شهروندی ها و پاسپورت ها وجود ندارد اما ،برای دریافت شهروندی برخی از کشورها ملزم به انصراف از شهروندی های قبلی خود می شوند. برای مثال کشور سنگاپور

 

به یاد داشته باشید

با اخذ شهروندی هر کشور، متقاضی می تواند از تمامی حقوق قانونی تحت قوانین آن کشور برخوردار گردد. البته در بعضی کشور ها اجازه دریافت شغل های خاص دولتی و موقعیت های سیاسی را نخواهد داشت.

برای ورود به آن کشور نیازی به ویزا نخواهد داشت.

برخی از کشور ها نظیر آمریکا و فیلیپین از شهروندانشان مالیات بر درآمد خارجی دریافت می کنند(چه در داخل کشور فعالیت داشته باشد چه خارج کشور ملزم به پرداخت مالیات می باشد)

برخی از مزایای دریافت شهروندی دوم ، امکان زندگی ، کار و مالکیت آزادانه در دو کشور ، سفر بدون ویزا به کشورهای بیشتر و انتقال شهروندی خود به فرزندان می باشد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

اقامت

با دریافت اقامت متقاضی امکان حضور و زندگی به عنوان یک فرد مقیم (نه شهروند)را در کشور مورد نظر خواهد داشت و به این فرد پاسپورتی تعلق نمیگیرد ، زیرا شهروند آن کشور نیست.

اقامت معولاً دائم نیست (بر خلاف شهروندی که دائم است) ولی در بیشتر مواقع قابل تمدید می باشد.در برخی از کشور ها قانون اقامت دائم هم وجود دارد که به اصطلاح به آن PR گفته می شود.

برخی از کشورها اقامت دائم را در ازای سرمایه گذاری قابل توجه و باقی کشورها آن را براساس تعداد سال های اقامت در کشور اعطا می کنند.

در برخی کشورها اقامت می تواند بعد از دوره ی مشخصی زندگی در کشور به شهروندی هم منجر شود.

 

به یاد داشته باشید

از اینرو بدلیل مقیم بودن ، متقاضی حق رای دادن ، داشتن شغل دولتی مثل شرکت در انتخابات را ندارد.

بسته به قوانین آن کشور ملزم به پرداخت مالیات در آن کشور می باشد.

البته پرداخت مالیات به کشور مورد نظر بر میگردد و در رابطه با این امور باییستی با یک متخصص مالیات مشورت شود.

از آنجایی که شما شهروند نیستید به شما حمایت کنسولگری کشور(هنگام بروز مشکل در هر کشور خارجی کنسولگری کشوری که شهروند آن هستید از شما حمایت می کند) تعلق نمی گیرد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

ویزای طلایی

 

ویزای طلایی یک ویزای اقامت دائم برای افرادی است که اغلب از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در تعدادی از کشورهای اروپایی برای غیر اروپاییان ، با مبلغی مشخص صادر می گردد. ویزای طلایی به شخص متقاضی امکان اجازه ی زندگی و سفر آزادانه در هر کشور عضو اتحادیه شینگن را می دهد .کشورهایی مثل انگلستان انواع متفاوت مجوزهای اقامت را ارائه می دهند – مثل ویزای تایر1 (ویزای سرمایه گذار) یا ویزای کار آفرینی – اما به آنها ویزای طلایی گفته نمی شود زیرا اساس آنها ایجاد کسب و کار در کشور مربوطه است.

نتیجه گیری:

قبل از تصمیم گیری در مورد اخذ شهروندی و اقامت یا برنامه ی سرمایه گذاری، بایستی شرایط را بصورت کامل بررسی نمود ، از قوانین مطمئن شد و از کارشناسان رسمی مشاوره دریافت نمود، در آخر اقدام نمود.

 

 

پیام بگذارید