سازمان UNico
راهنمای مهاجران

گزارش سالانه عفو بین الملل درباره کشور مالزی

گزارش سالانه عفو بین الملل

مالزی ۲۰۱۷ / ۲۰۱۸

حقوق مدنی و سیاسی ادامه یافت. برای محدود کردن و تهدید آزادی حرکت مدافعان حقوق بشر, استفاده از سفره‌ای آزاد خاتمه یافت. فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران برای مبارزه علیه نقض حقوق بشر دستگیر و مورد بررسی قرار گرفتند.

آزادی بیان

دولت همچنان به ستوه آمده، بازداشت و تعقیب منتقدان از طریق استفاده از قوانین محدود مانند قانون Sedition و قانون ارتباطات و چند رسانه‌ای ادامه داد. بیش از ۶۰ نفر دستگیر، متهم یا زندانی شدند. چهار نفر متهم شدند و یکی دیگر از افراد محکوم‌شده زیر بخش ۲۳۳ قانون ارتباطات و چندرسانه‌ای که در بین دیگر موارد، “سو استفاده از تسهیلات شبکه” برای انتقاد از دولت و یا هجو مرتبط با دولت محکوم شدند.

آزادی حرکت

دادگاه تجدید نظر در ماه جولای حکم داد که دولت اختیار مطلق دارد که هر شهروندی را از سفر خارج از کشور منع کند بدون نیاز به ارائه دلیل. این حکم نقض مداوم حق آزادی جنبش و کار مدافعان حقوق بشر از جمله Zunar cartoonist و فعال فعالان حقوق بشر را تسهیل کرد. مقامات همچنین چندین مدافع حقوق بشر را از ورود به مالزی منع کردند؛ آن‌ها شامل Adilur رحمان خان، فعال اهل بنگلادش و هان هوی هوی، فعال سنگاپوری شدند که پس از تلاش برای شرکت در کنفرانس‌های حقوق بشر از کشور اخراج شدند. Bans، رازدار، خودسرانه و تابع جاذبه بودند. هیچ اخطار قبلی داده نشد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

آزادی انجمن‌ها و اجتماعات

مدافعان حقوق بشر و نمایندگان مجلس مخالف برای شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز به محاکمه خود ادامه دادند. در ماه ژوئیه، دادگاه عالی Kota kinabalu یک تبرئه اولیه از سوی دادگاه دادرس activist Lasimbang که در بخش ۹ قانون اساسی سال ۲۰۱۲ متهم شده بود را معکوس کرد. محاکمه او در پایان سال ادامه داشت. نمایندگان مجلس و فعالان بعد از پیوستن به تظاهرات اعتراضی # KitaLawan متهم شدند؛ آن‌ها عبارت بودند از Sim Tze Tzin، ماریا چین عبدالله، Mandeep سینگ و آدام Adli. اتهامات علیه ماریا چین عبدالله، Mandeep سینگ و Sim Tze Tzin ابتدا توسط دادگاه رد شدند، اما در ماه اکتبر دوباره آورده شدند. روز نوامبر “آدام Adli” در ماه نوامبر از اتهامات خود تبرئه شد.

حقوق مردم بومی

در ماه ژانویه، پس از اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه مجوزهای ورود مقامات محلی، ۲۱ مدافع حقوق بشر بومی از the نفر در ایالت شمالی of بازداشت شدند. دو روزنامه‌نگار نیز دستگیر شدند. آن‌ها ظرف ۴۸ ساعت آزاد شدند، اما حقوق of به زمین‌های مرسوم آن‌ها تحت تهدید باقی ماند، چرا که فعالیت‌های قطع درختان بدون مجوز قبلی، پیش و آگاه از جوامع ادامه داشت. در ماه آگوست، ۱۱ مدافعان حقوق بشر بومی در Perak توسط پلیس به هنگام اعتراض مسالمت‌آمیز علیه شرکت قطع درختان دستگیر شدند.

دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه

قانون مجازات پیشگیرانه مانند جلوگیری از قانون تروریسم و قانون امنیت (اقدامات ویژه) همچنان برای بازداشت, پی‌گرد قانونی و زندانی کردن افرادی که متهم به ارتکاب جرائم شده‌اند, ادامه دارد. حداکثر دوره بازداشت ۲۸ روزه تحت فرمان SOSMA برای مدت پنج سال از ۳۱ جولای پس از رای‌گیری پارلمانی باقی ماند.

دادگاه عالی کوالالامپور در ۲۶ آوریل siti نور Aishah را به جرم داشتن ۱۲ کتاب تحت پوشش قانونی ممنوعیت مالکیت، بازداشت یا کنترل هر موردی مرتبط با هر گروه تروریستی یا کمیسیون یک اقدام تروریستی محکوم کرد. کتاب‌های متعلق به siti نور Aishah ممنوع نشده بودند، که موجب نگرانی بیشتر در مورد ماهیت خودسرانه قانون و نحوه اعمال آن شد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

پلیس و نیروهای امنیتی

مجازات مرگ در بازداشت و استفاده بیش از حد از زور و سلاح‌های گرم ادامه دارد. در طول سال حداقل پنج نفر در بازداشت به سر می‌برند. آن‌ها شامل س. Balamurugan که به گفته cellmates توسط پلیس در طی بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. رئیس دادگاه پیش از این دستور داده بود که آزاد شود و مورد توجه پزشکی قرار گیرد. هیچ تحقیق پلیسی در مورد مرگ وی انجام نشد.

مجازات مرگ

مجازات اعدام همچنان به عنوان مجازات اجباری برای جرائم از جمله قاچاق مواد مخدر، قتل و تخلیه سلاح‌های گرم با قصد کشتن و یا آسیب در شرایط خاص حفظ خواهد شد. این اعدام‌ها در طول سال ادامه پیدا کرد و هنوز هیچ روش مشخصی برای اعلام اعدام برنامه‌ریزی‌شده باقی نمانده است. در ماه نوامبر، پارلمان قانون مواد مخدر خطرناک را اصلاح کرد، و قوه قضائیه را با احتیاط در مورد مجازات اعدام اجباری در رویدادی که متهم به مواد مخدر است و هم‌کاری با نیروهای انتظامی در “اختلال در فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر” را ارائه داد. این مواد شامل ۱۵ ضربه شلاق اجباری بود.

حقوق زنان همجنس گرا، همجنس باز، دوجنسی و intersex

تبعیض علیه مردم عادی هم در قانون و هم در عمل ادامه داشت. بخشی از قانون مجازات مربوط به روابط جنسی طرفین بالغ است. وزارت بهداشت در ماه ژوئن انتقادات داخلی و بین‌المللی را برای تصمیم خود برای آغاز یک مسابقه ویدئویی برای نوجوانان در مورد نحوه ” پیش‌گیری از سردرگمی جنسیتی ” که شامل ” همجنس بازان, لزبین ها, پسرها و پسرها ” بود, دریافت کرد. سپس عبارات حذف شدند.

شکنجه و دیگر بدرفتاری

در ماه ژولای، مجلس ایالتی Kelantan اصلاحیه‌های قانون جنایی Syariah مصوب سال ۲۰۰۲ را تصویب کرد که امکان اجرای caning شدن مجرمان در ملا عام را فراهم می‌آورد. شکنجه به میزان کافی در قانون جنایی state یا قانون کیفری مالزی تعریف یا ممنوع نشده است.

  1. مالزی: ممنوعیت سفر به پایان راه حقوق مدافعان حقوق بشر را ممنوع می‌کند ()ASA 28/6697/2017
  2. مالزی: فعال حقوق بشر بنگلادشNews story
  3. مالزی: آزار و اذیت مدافعان حقوق بومیانASA 28/5549/2017)
  4. مالزیASA 28/6136/2017
  5. مالزی: اعدام زندانیان به علت آویزان شدن در روز جمعه (۲۳ مارس)News story
پیام بگذارید