سازمان UNico
راهنمای مهاجران

حرکت کارگران ایرانی بسمت کردستان عراق

سلیمانیه عراق

خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور، بسیاری از کارگران ایرانی برای جستجوی کار راهی کردستان عراق شده‌اند.

 

این گزارش می‌گوید بخش بزرگی از این کارگران، از کردهای ایران هستند که معمولاً در بخش ساخت‌وساز یا معادن کردستان عراق مشغول کار هستند.

بخشی از آنها نیز در میادین کارگری کردستان عراق منتظر می‌مانند تا کسانی که برای کارهای ساختمانی نیاز به کارگر داشته باشند، به آنها مراجعه کنند.

رستم، ۳۱ ساله، یکی از این افراد که از ارومیه به اربیل آمده، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته‌است دستمزد یک روز کار وی در ایران به اندازه قیمت یک مرغ هم نمی‌شود، در حالی که خانواده بیشتر از یک مرغ نیاز به پول و غذا دارد.

یکی دیگر از کارگران که پدر دو فرزند است و نخواسته نامش در گزارش ذکر شود نیز می‌گوید در کردستان عراق برای یک روز کار ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار (معادل ۲۰ تا ۲۵ دلار) دستمزد دریافت می‌کند که سه برابر دستمزد کارگر در ایران است.

رستم می‌گوید وضعیت اقتصادی ایران بسیار بد و غیرقابل پیش‌بینی است: «شما ممکن است صبح بیدار شوید و ببینید قیمت‌ها دو برابر شده‌است».

 

این گزارش می‌افزاید ایرانی‌ها با گرفتن روادید یک‌ماهه، بعنوان گردشگر وارد کردستان عراق می‌شوند و بعد از ۲۸ روز کار کردن، برخی اقلام غذایی که در ایران گران شده را خریده و به نزد خانواده خود برمی‌گردند و بعد یک هفته دوباره روادید گردشگری گرفته و به کردستان عراق باز می‌روند.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تورم سالانه در تیرماه به بالای ۴۰ درصد رسیده که بالاترین میزان طی ۲۴ سال گذشته‌است. البته نرخ تورم شامل افزایش قیمت سبدی از کالاها، خدمات و مسکن است که بخش کالاهای مصرفی، خصوصاً گوشت، چای و غیره بعضاً بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته‌است.

تلاطمهای اقتصادی در ایران باعث رکود در بازار کار شده و انتظار می‌رود رشد اقتصادی کشور در سال جاری حداقل منفی ۶ درصد باشد.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی است که بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد ۱۰٬۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکارِ در جستجوی کار)، در فصل بهار بیکار بوده‌اند. این گزارش می‌افزاید که این شاخص، نسبت به بهار پارسال ۱٫۳ درصد کاهش یافته‌است.

اما، مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی که چهارشنبه منتشر کرد، گفته‌است علت افت نرخ بیکاری در این است که اصولاً بسیاری از افراد در جستجوی کار، دلسرد شده و غیرفعال شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید طی سه سال منتهی به بهار ۱۳۹۷ به‌طور متوسط سالانه ۲۶۲ هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه شده‌است. اما در بهار ۱۳۹۸ نسبت به بهار ۱۳۹۷، جمعیت بیکار ۳۶۵ هزار نفر کاهش داشته‌است که علت امر دلسرد شدن بسیاری از آنها از جستجوی شغل و غیرفعال شدن آنهاست.

این گزارش می‌افزاید در صورتی که این افراد از بازار کار خارج نمی‌شدند نرخ بیکاری کل کشور به ۱۳٫۹ درصد می‌رسید که نسبت به نرخ اعلام شده (توسط مرکز آمار) ۳٫۱ درصد بیشتر است.

صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری ایران برای سال ۲۰۱۸ را حدود ۱۳٫۹ درصد ارزیابی کرده و پیش‌بینی کرده‌است امسال به ۱۵٫۴ درصد افزایش یابد و این رشد تا سال ۲۰۲۴ به صورت متمادی ادامه خواهد داشت و به حدود ۱۹٫۴ درصد خواهد رسید.

پیام بگذارید