سازمان UNico
راهنمای مهاجران

راهنمای ورود به جزایر یونان : 6 مورد که باید بدانید

راهنمای ورود به جزایر یونان : 6 مورد که باید بدانید

به تازگی وارد یکی از جزایر یونان شده‌اید؟ این مطلب برای شماست.

اگر به تازگی وارد یکی از جزایر یونان شده‌اید، ممکن است سوالاتی در مورد اینکه چه اتقاقاتی در پیش است و اینکه چطور خدماتی را که به آن احتیاج دارید دریافت کنید، داشته باشید.

ما در حال تلاش برای گسترش اطلاعاتِ موجود برای مردم در جزیره‌های یونان هستیم و اطلاعات بیشتری در این مورد را نیز بزودی منتشر خواهیم کرد.

در همین حال، این‌ها اطلاعاتی هستند که امیدواریم برای برداشتن قدم‌های اول‌تان در یونان به شما کمک کنند.

راهنمای ورود به جزایر یونان
عکس از: توماس کاپِن / عکس‌های مجموعه گِتی/راهنمای ورود به جزایر یونان

1. شماره‌های ضروری

اگر دچار مشکلی شدید، بدانید که با چه شماره‌ای باید تماس بگیرید.

در یک موقعیت اورژانسی پزشکی : با شماره 112 تماس بگیرید

برای آمبولانس : با شماره 166 تماس بگیرید

برای پلیس : با شماره 100 تماس بگیرید

2. خدماتی که در دسترس شما هستند

اگر در لزبوس هستید، می‌توانید خدمات موجود برای پناهجویان را — مانند کمک حقوقی، خدمات اینترنت، برنامه‌هایی برای کودکان، بیمارستان‌ها و دیگر موارد — بر روی نقشه خدمات چک کنید .

اگر شما در جزیره دیگری هستید، هنوز خدمات نزدیک شما را در نقشه مشخص نکرده‌ایم ، اما در حال کار کردن بر روی آن هستیم. به این ترتیب، می‌توانید لیستی از خدمات تلفنیِ موجود برای همه پناهجویان در یونان را ازاینجا پیدا کنید .

برای کمک حقوقی در هر جزیره‌ای، می‌توانید تماس بگیرید با مدافعان خارج از کشور / Advocates Abroad .

به محض اینکه خدمات بیشتری را در جزایر دیگر به صورت فهرست درآوریم، شما را در جریان خواهیم گذاشت.

راهنمای ورود به جزایر یونان

3. حق شما برای درخواست پناهندگی در یونان

مهم نیست که شما چه کسی هستید و یا از کجا می‌آیید، شما بصورت قانونی حق دارید که در یونان درخواست پناهندگی بدهید.

اگر برای پناهندگی در یونان درخواست بدهید و درخواست‌تان موفقیت‌آمیز باشد، یکی از موارد زیر به شما ارائه خواهد شد:

  • وضعیت پناهندگی (پناهندگی کامل)
  • حمایت تکمیلی یا جانبی (پناهندگی ناکامل)، که نوعی از حمایت است برای افرادی که درخواست پناهندگی داده‌اند اما برای دریافت پناهندگی واجد شرایط نبوده‌اند.

قبل از این‌که بتوانید درخواست بدهید چه اتفاقی می‌افتد<< راهنمای ورود به جزایر یونان >>

این‌ها مواردی است که وکلا در سازمان معتبر یونانی به نام

همبستگی اکنون / Solidarity Now در مورد روندی که در جزیره‌ها قبل از اینکه امکان درخواست پناهندگی را داشته باشید به ما گفته‌اند:زمانی‌که به یک جزیره یونانی می‌رسید، مامورین مرزهای خارجی و پلیس یک «بررسی ملیت» انجام خواهند داد و اثر انگشت‌تان/شَست‌تان را نیز می‌گیرند. پلیس هویت شما را ثبت خواهد کرد و یونان را نیز به عنوان اولین کشور اروپایی که به آن وارد شده‌اید ثبت می‌کند.

بعد از آن سرویس پذیرش و شناسایی «روند پذیرش و شناسایی» را انجام خواهد داد.

این مرکز نامِ شما، سن، جنسیت و هر آن چیزی که شما را در گروه افراد «آسیب‌پذیر» قرار بدهد از جمله شرایط پزشکی که ممکن است در آن باشید را ثبت می‌کند. (این بدین دلیل است که افرادی که عضوی از گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، ممکن است برای برخی خدمات و انجام بعضی از روندها در اولویت قرار بگیرند.)

در طول روندِ ثبت‌نام، ممکن است که تحت معاینه پزشکی و یا روشی برای تاییدِ سن‌تان قرار بگیرید.

در طول این روند چه چیزهایی را باید بدانید<< راهنمای ورود به جزایر یونان >>

اگر شما زیر 18 سال هستید ، بسیار مهم است که در طول این روند، این نکته را بگویید. تغییر تاریخ تولدتان بعد از این، بسیار دشوار خواهد بود.

اگر درخواست پناهندگی بدهید، درخواست‌تان به دفتر پناهندگی منطقه‌ای که نزدیک شماست، فرستاده خواهد شد. این دفترِ پناهندگی یک قرار ملاقات برای شروع روندِ درخواست پناهندگی‌تان، ترتیب خواهد داد.

اگر شما خانواده درجه‌یک دارید که می‌خواهید در یک کشور اروپایی دیگر به آن‌ها ملحق شوید، بسیار مهم است که در طولِ این روند این نکته را بگویید. (اگر شما یک فرد بالغ هستید، «خانواده درجه‌یک» به معنای همسر و فرزندان زیر 18 سال می‌باشند. اگر زیر 18 سال دارید، «خانواده درجه‌یک» به معنای والدین و یا خواهر و برادرتان می‌باشند.)

ما بزودی اطلاعات بیشتری را در مورد درخواست پناهجویی در جزیره‌ها منتشر خواهیم کرد، اما اگر درباره این روند یا هر چیز دیگری سوالی دارید، همیشه می‌توانید

روی فیس‌بوک برای ما پیغام بفرستید و ما سعی می‌کنیم که پاسخ آن را برای شما پیدا کنیم.

راهنمای ورود به جزایر یونان
عکس از: Sputnik International

4. در کجا می‌توانید انتظار ماندن داشته باشید

در ابتدا در یکی از سایت‌های رسمی — یعنی یک «هات‌اِسپات» یا کمپ — خواهید ماند.

بعد از آن، برخی از افراد در صورت داشتن شرایط و معیارهای مشخص می‌توانند به یک آپارتمان یا مسکن اجتماعی نقل مکان کنند. دیگران — حتی گاهی‌اوقات تا سال‌ها — در هات‌اسپات یا کمپ باقی می‌مانند.

در ابتدا وقتی می‌رسید، ممکن است همانجا بازداشت‌تان کنند، بخصوص اگر مرد مجرد باشید.

راهنمای ورود به جزایر یونان
عکس از: UNHCR/Alfredo D’Amato

5. حق شما برای کمک نقدی و مراقبت بهداشتی

زمانی‌که در یکی از جزایر یونان هستید، برای دریافت کمک نقدی واجد شرایط هستید مگر اینکه در بازداشت باشید.

مبلغی که دریافت می‌کنید بستگی به تعداد اعضای خانواده‌تان و اینکه آیا در جایی که هستید غذا در اختیارتان می‌گذارند یا نه دارد. محدوده این مبلغ از €90 تا €550 است و در همه‌جای یونان مشابه است.

شما همچنین حق داشتن مراقبت‌های بهداشتی اولیه را دارید، البته گرفتن آن می‌تواند گاهی بسیار سخت باشد. شما می‌توانید در این مورد بیشتر از

این مطلبِ وبلاگِ Refugee.Info بخوانید .

راهنمای ورود به جزایر یونان
عکس از: UNHCR/Achilleas Zavallis

6. چه زمانی می‌توانید به سرزمین اصلی منتقل شوید

افراد بسیاری در جزیره‌ها علاقه‌مند هستند که به سرزمین اصلی منتقل شوند. اگر شما به عنوان یک فرد آسیب‌پذیر شناخته شده‌اید و یا از طریق برنامه پیوستن به خانواده برای پیوستن به خانواده‌تان در یک کشور اروپایی دیگر پذیرفته شده‌اید، ممکن است که به سرزمین اصلی منتقل شوید.

روندِ آن چگونه است؟

سیستم انتقال افراد به سرزمین اصلی می‌تواند گاهی بصورت تصادفی/رَندوم یا ناعادلانه بنظر برسد.

زمانی‌که به جزایر یونان وارد می‌شوید، تحت یک محدودیت جغرافیایی قرار می‌گیرید. این بدین معناست که نمی‌توانید آن جزیره را بدون اجازه ترک کنید.

شما در زمانی‌که در حال تکمیل روند ثبت‌نام‌تان در جزایر لزبوس، خیوس، ساموس و کوس هستید و اولین قرارتان را با سرویس پناهندگی یونان دارید، دارای این محدودیت جغرافیایی هستید.

اگر تصمیم بگیرید که تا قبل از لغو محدودیت جغرافیایی‌تان جزیره را ترک کنید، حقِ برخورداری از مسکن، کمک نقدی و دیگر خدمات را در سرزمین اصلی از دست خواهید داد. همچنین، دیگر نمی‌توانید روند پناهندگی‌تان را در آن‌جا ادامه دهید و پیگیری کنید.

زمانی‌که محدودیت جغرافیایی‌تان برداشته می‌شود، شما در صفِ انتقال به سرزمین اصلی قرار خواهید گرفت. با این وجود، نمی‌توانید همان‌موقع آنجا را ترک کنید — باید صبر کنید تا برای انتقال رسمی به سرزمین اصلی نوبت‌تان برسد.

اگر در یک هات‌اِسپات هستید و محدودیت جغرافیایی‌تان برداشته شده است، یک برگه‌ی تصمیمِ ارجاع به سرزمین اصلی از مدیر سرویس پذیرش و شناسایی دریافت خواهید کرد.

بعد از آن، یک انتقال برنامه‌ریزی شده به مکانی که در سرزمین اصلی باید به آن بروید برای‌تان ترتیب داده خواهد شد. اگر ظرف 15 روز در جایی که برای‌تان مشخص شده حضور نداشته باشید، حق داشتنِ مسکن را از دست خواهید داد.

مهم : بسیار مهم است که در برنامه‌ی انتقالی که برای‌تان برنامه‌ریزی شده است به سرزمین اصلی منتقل شوید. اگر به شکل دیگری جزیره را ترک کنید، حق داشتن مسکن را در سرزمین اصلی از دست خواهید داد، و ممکن است مجبور شوید که دوباره از هات‌لاین ملی کمک نقدی/National Cash Hotline درخواست کمک نقدی بدهید.

چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

انتظار برای منتقل شدن به سرزمین اصلی ممکن است طولانی باشد. انتقال‌ها به ترتیب کسانی که اول وارد شده‌اند انجام نمی‌شود — افرادی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند (برای مثال زنان باردار و افراد بیمار) در اولویت قرار دارند.

گاهی اوقات، روند انتقال با تاخیر انجام می‌شود. از ماه اکتبر و نوامبر 2017، این روند کُند شد، چراکه کمپ‌ها در سرزمین اصلی فضای کافی برای افراد جدید نداشتند.

اگر احساس می‌کنید که ممکن است نوبت‌تان را از دست داده باشید، از کارکنان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان/UNHCR بخواهید که این مورد را برای‌تان چک کنند.

پیام بگذارید