سازمان UNico
راهنمای مهاجران

ویزای بشر دوستانه استرالیا || اطلاعات کامل

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کاملی در رابطه با ویزای بشر دوستانه استرالیا را در اختیار مخاطبان سازمان یونیکو قرار دهیم.

ویزای بشردوستانه استرالیا در کل برای افرادی است که تحت فشار، مشکلات، شکنجه، آزار و اذیت، زندان، تفتیش و… بوده اند و در خطر بودنشان مبحث مهم و اصلی این قضیه است. تمام این ویزاها یک فرم دارد آن هم فرم 842 می باشد.

  • ویزای بشر دوستانه استرالیا برای چه افرادی مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • ویزای کلاس 202 استرالیا چیست؟
  • چطور برای ویزای بشر دوستانه درخواست دهیم؟
  • آیا امکان ارائه درخواست ویزای بشر دوستانه از داخل کشور خود را داریم؟
  • آیا امکان استفاده از ویزای بشر دوستانه برای فردی که پاسپورت نداری و قاچاق وارد کشور دیگری شده امکان پذیر است؟
  • آیا خانم های سرپرست خانواده امکان ارائه درخواست ویزای بشر دوستانه را دارند؟

ویزای کلاس 200 استرالیا

این ویزا مربوط به کسانی می باشد که در کشور خودشان دچار مشکلاتی بوده اند ( سیاسی، مذهبی، اجتماعی و… ) و نیاز به اسکان در یک کشور دیگر را دارند. تمام این افراد بعد از ورود به کشور دیگر مانند ترکیه خودشان را به کمیساریای عالی سازمان ملل معرفی کرده و مورد بررسی قرار میگیرند و توسط کمیسار عالی به دولت استرالیا جهت سکونت مجدد معرفی میگردند و در صورت قبولی به آن کشور می روند.

ویزای کلاس 201 استرالیا

برای کسانی است که در کشور خودشان مورد آزار و اذیت هستند و از همان کشور اقدام میکنند.

ویزای کلاس 202 بشر دوستانه استرالیا

این ویزا برای افرادی ست که تحت آزار و اذیت و مشکلات در کشور خود قرار گرفته اند و به همین دلیل در حال حاضر خارج از کشور خودشان زندگی میکنند اما افرادی که می خواهند این نوع ویزا را درخواست بدهند می بایست پیشنهاد دهنده داشته باشند. که پیشنهاد دهنده ها اگر افراد باشند یا باید سیتیزن باشند (یعنی شهروند آنجا شده باشند) یا باید پرمننت باشند (یعنی اقامت دائم داشته باشند) – اگر سازمان های حمایتی باشند ( شامل گروه های اجتماعی همچون موسسات خیریه ، نهادهای حمایتی مذهبی و جنسیتی / گروه های کسب کار / و شخصی و… ).

ویزای کلاس 203 استرالیا

پروسه ی این ویزا بسیار سریع است و برای کسانی است که نیاز به نجات اضطراری دارند و دلایل فوری برای خروج از کشورشان را دارند و زندگی و آزادیشان به سکونت مجدد به صورت بسیار فوری بستگی دارد.

ویزای کلاس 204 استرالیا مربوط به خانم های خود سرپرست (خانم های تنها)

این دسته ویزا مخصوص زنانی است که به دلیل وجود آزار و اذیت مجبور به ترک کشورشان شدند و خارج از خاک کشورشان هستند و در کمیسار عالی سازمان ملل ثبت نام کرده اند. این اشخاص از حمایت مرد بالای 18 سال بهره مند نیستند (در واقع فرزند پسر بالای 18 سال هم ندارند) و به دلیل جنسیت شان در معرض خطر تعدی، آزار و اذیت و یا سوء استفاده جدی هستند.

البته امکان ارائه درخواست ویزای بشر دوستانه از داخل کشور خود را نیز خواهید داشت ، اما در فرم مربوطه دقیقاً اشاره شده که چنانچه فردی از داخل کشور خود درخواست ارائه نماید امکان قبولی بسیار پایین خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست ویزای بشر دوستانه استرالیا

برای اقدام در وحله ی اول شما باید فرم مربوط به خودتان یعنی 842 را پر کنید با کل مدارکتان که شامل ( شناسنامه، کارت ملی، کیملیک، برگه یو ان، پاسپورت، سند ازدواج یا طلاق، برگه حضانت، دو قطعه عکس 3.5*4.5 پست سفید که یا کپی تمام مدارک یا در صورت امکان ترجمه شود ) و پروپوزر شما هم باید فرم 681 را پر کنید به همراه کپی برگه ی سیتیزنی یا تراول داکیومنت یا ویزای فرد و بعد از تکمیل این مدارک باید همه را به ایمیگریشن استرالیا ارسال کنید.

چطور فرم ویزای بشر دوستانه استرالیا را ارسال کنیم؟

راه ارسال به دو صورت می تواند باشد :

از طریق پست یا آپلود در سایت. پست هم خودتان از کشوری که هستید میتوانید انجام دهید هم از همان کشور استرالیا توسط پروپوز یا شخص دیگری، که این بهترین راه است و شما با ایمیل کردن مدارکتان به فرد مورد نظر در استرالیا و پرینت کردن توسط آن فرد و ارسال به ایمیگریشن این کار را انجام می دهید.

زیرشاخه ی 201 و 203 که برای افرادی هست که از کشور خودشان در خواست میدهند ولی پذیرش این افراد به طبع سخت تر است و شامل شرایط و پرونده ی قوی و یا حتی بسیار اورژانسی و حاد میباشد، این زیر شاخه هم نیاز به پروپوز ندارد ولی وجود یک پروپوزر تاثیر مثبتی در روال جریان خواهد داشت.

با پروپوزر مراحل‌ مانند بالا است بدون پروپوزر با تکمیل فرم 842 و مدارک موجود پرونده تان را به سفارت استرالیا در کشوری که هستید ارسال کنید.

برای خانم هایی که باز دچار آن مشکلاتی که بالا ذکر کردم هستند و باعث شده کشورشان را ترک کنند و در کشوری مانند ترکیه پناهنده شوند و از حمایت هیچ مرد بالای 18 سال برخوردار نیستند و حتی در اینجا مشکلاتشان ادامه دارد شامل ویزای 204 می‌شود و می‌توانند بدون پروپوزر اقدام کنند، با تکمیل فرم 842 و مدارک موجود پرونده تان را به سفارت استرالیا در کشور خودتان ارسال کنید.

ویزای 200 هم فقط برای کسانی است که سازمان ملل به آنها کشور استرالیا را می‌دهد یعنی خودتان برای این ویزا نمی‌توانید اقدام کنید.

شرایط بعد از اقدام به چه صورت است:

بعد از ارسال مدارک

آنهایی که پروپوزر دارند بعد از اینکه اقدام می‌کنند برایشان ایمیلی می آید که حاوی فایل نامبر است و در شرایط عادی طی 10 روز کاری ولی در شرایط فعلی تا حدود 3 ماه هم شده است که طول کشیده تا فایل نامبر بیاید. فایل نامبر برای همه افراد می آید چه رد بشوند چه قبول اگر رد شدید که هیچ ولی اگر قبول شدید به این معنی است که پرونده شما جز پروسه بشر دوستانه تایید شده است که به طور کامل بررسی شود و بعد از بررسی اگر مورد تایید بودید پرونده شما به کشور خودتان مثلا ترکیه فرستاده می‌شود و از سفارت به شما برای مصاحبه تماس می‌گیرند، در ضمن بعد از مصاحبه اگر قبول شدید با مدیکال در یک روز انجام می شود. از فایل نامبر تا مصاحبه هم زمان خاصی ندارد بسته به شرایط هر ساله هست ولی حداکثر زمانش 1 سال و نیم بوده است.

کسانی که پروپوزر ندارند اگر قبول شوند که مستقیم به آنها تماس می‌گیرند که برای مصاحبه بیایند و زمانش 1 ماه تا 1 سال و نیم است و اگر رد شوند به آنها ایمیل زده می شود.

دلایل عمده ردی این نوع ویزای چیست؟

معمولا دلایل ردی برای پرونده ها مشخص نیست و آنها دلایل کلی مانند ظرفیت تکمیل است، کیس خطر تان برای ما واضح نیست، در خطر نبوده اید، دلایل قانع کننده ای نداشتید، اقوام درجه یک نداشتید، ظرفیت اسکان محدود هست و از این قبیل جواب ها که همه اش فقط ایمیلی برای رد کردن شما است ولی دلایل پرونده تان دقیق و همیشه اینها نیستند و برای دلیل باید بررسی دقیق شود که می‌توانید از مشاوره کارشناسان سازمان یونیکو بهره بگیرید.

چند بار امکان ارائه این درخواست را خواهیم داشت آیا بعد از جواب ردی امکان اعتراض وجود دارد؟

شما بعد از رد شدن دیگر نمی‌توانید با آن فایل نامبر که دریافت می‌کنید اقدام کنید یا اعتراضی بزنید چون آن پرونده باطل شده است و مجدد باید به همان صورتی که بار اول اقدام کردید اقدام کنید. نه تعداد محدود دارد که تا چند بار میتوانید اقدام کنید، نه زمان محدود دارد که مثلا 6 ماه بعد از اقدام اول بتوانید اقدام کنید بلکه بلافاصله بعد از ردی هم می‌توانید اقدام کنید اما برای بار دوم یا چندم و اقدام مجدد باید حتما تغییری در پرونده قبلی‌تان وجود داشته باشد.

شرایط معرف برای ویزای بشر دوستانه استرالیا :

پروپوزر باید یا پرمننت باشد یعنی اقامت دائم یا سیتیزن باشد یعنی شهروند و اگر کسی باشد که کار کند و مالیات دهد شرایط بهتری دارد نسبت به کسی که بازنشسته است یا حقوق دولت را می گیرد.

نحوه پیگیری فرم و جواب

راهی برای شما که بخواهید پیگیری کنید وجود ندارد و در فرم به صراحت نوشته شده شما پیگیری نکنید ما خودمان پیگیر هستیم پس باید در هر مقطع صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

فرم 80 ویزای بشر دوستانه استرالیا چیست؟

فرم 80 مربوط به زمانی است که شما قبول می شوید و به شما برای مصاحبه تماس می‌گیرند به جز اصل مدارک که باید حتما با شما باشد (شناسنامه، کیملیک، کارت ملی، پاسپورت، کسانی که برگه یو ان دارند، سو پیشینه از کشوری ترکیه که باید از دادگاه بگیرید) فرم 80 هم باید حتما همراه خودتان ببرید که برای هر فرد بالای 16 سال یک فرم لازم است. در مصاحبه همه ی اعضا در کنار هم حضور دارند و کل سوالات بر اساس مطالبی است که در فرم 842 و فرم 80 نوشتید و باید به صورت شفایی بعد از پرسیدن سوالات تک تک ذکر کنید.

صدور ویزای بشردوستانه استرالیا

بعد از مصاحبه و مدیکال حداقل 1 ماه تا 1ماه و نیم طول می‌کشد تا ویزای شما بیاید و از زمانی که ویزا را به شما می‌دهند شما هر وقت بخواهید میتوانید بلیت بگیرید و پرواز کنید.

بعد از رسیدن استرالیا

وقتی به استرالیا رسیدید به شما به مدت 1 ماه اسکان می‌دهند که در این مدت به دنبال پیدا کردن خانه برای اجاره کردن می‌گردید، پول ورودی به هر نفر می‌دهند، هر دو هفته یکبار حقوق می‌دهند، 500 تا 800 ساعت زبان رایگان خواهید داشت، وسایل اولیه منزل را به شما می‌دهند، مورد حمایت های مهاجرت قرار خواهید گرفت و از همان اول شما اقامت دائم استرالیا را خواهید داشت.

کسانی که با ویزای 202 اقدام می‌کنند قبل از رسیدن هم باید هزینه ی بلیط را بدهند ولی تمام امکانات در کشور استرالیا برای همه یکی هست. هزینه ی بلیط در فصل های مختلف متفاوت است ولی از 3000 لیر به بالا خواهد بود.

آدرس های استرالیا برای فرستادن درخواست ویزای بشر دوستانه :

تمامی آدرس ها برای مخاطبینی که پروپوزر دارند و باید به کشور استرالیا یا خودشان یا از طریق پروپوزر یا فردی در استرالیا ارسال کنند.

1⃣Visa and Citizenship office – Canberra

Street address

3 Lonsdale Street
Braddon ACT 2612


2⃣Visa and Citizenship office – Sydney

Street address

Upper Ground Entrance
26 Lee Street
Sydney NSW 2000

Special Humanitarian Processing Centre
Department of Home Affairs
GPO Box 9984
SYDNEY NSW 2001


3⃣Visa and Citizenship office – Parramatta

Street address

9 Wentworth Street
Parramatta NSW 2150


4⃣Visa and Citizenship office – Darwin

Street address

40 Cavenagh Street
Darwin NT 0800


5⃣Visa and Citizenship office – Brisbane

Street address

299 Adelaide Street
Brisbane Qld 4000


6⃣Visa and Citizenship office – Cairns

Street address

Level 1 – Airport Administration Centre (AAC)
Caudron Ave
Cairns Qld 4870


7⃣Visa and Citizenship office – Adelaide

Street address

70 Franklin Street
Adelaide SA 5000


8⃣Visa and Citizenship office – Hobart

Street address

Ground Floor
188 Collins Street
Hobart Tas. 7000


9⃣Visa and Citizenship office – Melbourne

Street address

2 Lonsdale Street
Melbourne Vic. 3000


1⃣0⃣Visa and Citizenship office – Perth

Street address

Ground floor
Wellington Central
836 Wellington Street
West Perth WA 6005

نمایش نظرات (1)