سازمان UNico
راهنمای مهاجران

پناهنده ایرانی خود را معلول جا زد و 15هزار کرون کلاهبرداری کرد

مرد ایرانی که خود را بعنوان معلول جا زد در صدر اخبار سوئد: فردی که خود را ۹ سال بعنوان معلول زد و ۱۵،۶ میلیون کرون از صندوق بیمه سوئد کلاهبرداری کرد.

یک مرد ایرانی در رابطه با یک کلاهبرداری کم سابقه ۱۵،۶ میلیون کرونی که نزدیک به ۹ سال در جریان بوده در صدر اخبار رسانه های سوئد و شبکه های اجتماعی این کشور قرار گرفته است.

 

این مرد ۴۸ ساله متولد سنندج در ایران که در سال ۲۰۰۲ به عنوان پناهنده از ایران به سوئد آمده، در سال ۲۰۰۶ سیتی زن سوئد شده و ساکن شهرهای «اوپلندس وسبی» و «اوره برو» بوده است، اکنون در دادگاه بدوی شهر اوره برو به اتهام کلاهبرداری سنگین تحت حاکمه قرار دارد.

وی متهم است که در سال ۲۰۱۰ با جا زدن خود بعنوان «معلول» و سوء استفاده از کمک های سخاوتمندانه سوئد به معلولین مبلغ ۱۵،۶ میلیون کرون تحت عنوان «کمک های دستیاری» (assistansersättning) از صندوق بیمه سوئد کلاهبرداری کرده است.

وی از جمله موفق شده است که یک پزشک «نورولوژیست» شاغل در بیمارستان کارولینسکا در استکهلم را سالها فریب دهد. وی با استفاده از گواهی های همین پزشک دست به کلاهبرداری زده است. به گفته این دادستان پزشک مربوطه از «بیخ و بن فریب خورده است».

مدارک دادستان «آندرش پرشون» علیه این مرد ایرانی غیر قابل انکار است. ساعت ها کلیپ های ویدیویی شخصی، تصاویر، فیلمبرداری های مخفیانه و تجسسی پلیس تنها بخشی از مدارک دادستان را تشکیل می دهد.

فیلم ها و تصاویر گرفته شده از این مرد ۴۸ ساله ایرانی نشان می دهد که او چگونه بعنوان یک فرد کاملا سالم همه امور روزانه خود را انجام می دهد.

معلول

در یکی از فیلم های مخفی گرفته شده از وی او سکوی فلزی را که معلولین از آن بعنوان پل جهت ورود با صندلی چرخ دار به محل زندگی خود استفاده می کنند بر روی شانه بلند کرده است. وی این سکوی فلزی را روز قبل از اینکه قرار بود یک کارمند صندوق بیمه جهت انجام یک دیدار با او به منزلش برود خریداری کرده بود.

این مرد ایرانی در طی نزدیک به ۹ سال کلاهبرداری، در آدرس های مختلف در سوئد از جلمه در محله «اوپلندس وسبی» در استکهلم و سپس شهر «اوره برو» بعنوان ساکن ثبت بوده است.

 

مبلغ دقیق این کلاهبرداری ۱۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۳۸ کرون (معادل نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان ایران) است.

 

در این پرونده کلان کلاهبرداری جمعا ۸ نفر تحت محاکمه قرار دارند که بیشتر آنها اعضای شرکت «کمک های دستیاری شخصی» REHA Personlig Assistans AB هستند که یک «کمک دستیاری شخصی» که اصولا وجود خارجی نداشته است را به مدت نزدیک به ۹ سال در رابطه با این کلاهبرداری سازمان دهی کرده است.

 

مدیر این شرکت یک مرد عراقی متولد ۱۹۷۳ است که در سال ۲۰۰۷ از آلمان به سوئد مهاجرت کرده و در سال ۲۰۱۲ سیتی زن سوئد شده است.

 

این کلاهبرداری از محل مالیات شهروندان سخت کوش سوئدی در حالی صورت می گیرد که بسیاری از بازنشستگان در سوئد در زیر خط فقر اتحادیه اروپا زندگی می کنند و تعداد بیمارانی که بواسطه کمبود بودجه در انتظار درمان جان خود را از دست می دهند در طی ماه های گذشته در صدر اخبار رسانه ها قرار داشته است.

 

این کلاهبرداری کلان که تنها بخش کوچکی از کلاهبرداری های نجومی است که از سیستم رفاهی سوئد صورت می گیرد به موجی از نفرت و انزجار در شبکه های اجتماعی سوئد دامن زده است.

 

نام، شماره ملی، آدرسی محل محل زندگی و همه دیگر اطلاعات فردی این مرد ایرانی که متولد شهر سنندج در ایران است و متاهل و دارای دو فرزند ۱۰ و ۴ ساله نیز هست در سطحی وسیع در شبکه های اجتماعی سوئد منتشر شده و بنزین باز هم بیشتری بر روی آتش شعله ور پناهنده ستیزی و مهاجرستیزی موجود در سوئد پاشیده است.

فیلم مخفی گرفته شده در بالای همین صفحه که توسط تلویزیون اس و ت سوئد منتشر شده از جمله مدارک دادستان علیه این مرد ایرانی است که در جلسه دادگاه نیز پخش شده است. در این فیلم وی از جمله در حال خرید «سکوی فلزی شیب دار» ویژه معلولین که جهت فریب کارمندان شرکت بیمه تهیه کرده است و همچنین در حمل دو کیسه سنگین خرید به اتوموبیلی که خود نیز رانندگی آن را بر عهده دارد دیده می شود.

مجازات جرم «کلاهبرداری سنگین» که این مرد ایرانی به آن متهم است در سوئد حداکثر ۴ سال زندان است.

جلسات دادرسی این پرونده با شماره ب ۱۹-۱۹۳۶ در روزهای ۳، ۵، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ فوریه و ۴، ۵، ۶، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مارس در دادگاه بدوی شهر «اوره برو» برنامه ریزی شده و حضور در جلسات دادرسی که علنی است برای عموم آزاد است.

 

مرد ایرانی که خود را بعنوان معلول جا زد /منبع : سایت استکهلمیان

پیام بگذارید