سازمان UNico
راهنمای مهاجران

خرید ملک در ایتالیا | سرمایه گذاری و شرایط آن

اگر علاقمند خرید ملک در ایتالیا هستید شاید برایتان جالب باشد بدانید که ارزان ترین کشور در بین کشورهای اروپایی از نظر خرید ملک، کشور ایتالیاست. اگر می خواهید راجب چگونگی خریداری یک خانه در ایتالیا بدانید، در ابتدا باید بدانید برای شهروندان اروپایی هیچ محدودیتی برای مالکیت زمین در ایتالیا وجود ندارد. اما برای شهروندان غیر اروپایی به دلیل وجود شرط اقامت و ویزا محدودیت هایی وجود دارد.

خارجی ها و اتباع دیگر کشورها که در خارج از اتحادیه اروپا، زندگی می­کنند، در صورتیکه بخواهند برای خرید املاک در ایتالیا اقدام نمایند، بایستی اجازه اقامت معتبری داشته باشند، در غیر این صورت، باید کشوری که زندگی می کنید با ایتالیا معاملات متقابل انجام دهد. به عنوان مثال یک شهروند آمریکایی می تواند ملکی را در کشور ایتالیا خریداری کند، در مقابل هر شهروند ایتالیایی نیز می تواند ملکی را در کشور ایالات متحده خریداری کند.

 

روش ها و هزینه های خرید ملک در ایتالیا برای خارجی ها

ارزان ترین مناطق جهت خرید ملک در ایتالیا، مناطق سیسیل، کالابریا و مولیس است. همچنین بعضی از گران ترین شهرها برای خرید ملک در ایتالیا، شهرهای رم، ونیز، میلان و نیز مناطقی مانند توسکانی یا نواحی کوهستانی در نزدیکی استراحتگاه های اسکی می باشد.

باید بدانید علاوه بر قیمت خانه در ایتالیا، هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام خرید ملک در ایتالیا مد نظر قرار گیرد :

  • کمیسیون آژانس املاک حدود 3 درصد ارزش قیمت توافقی ملک محاسبه می شود
  • هزینه ثابت دفتر اسناد رسمی که توسط دولت وضع شده است.
  • هزینه های مالیاتی که باید پرداخت گردد :
    • مالیات بر ارزش افزوده یا VAT
    • مالیات فروش در آژانس IVA
    • مالیات خدمات نقشه برداری
    • مالیات دفتر اسناد رسمی
    • مالیات دولت ایتالیا
خرید ملک در ایتالیا
خرید ملک در ایتالیا

هزینه و روش های اجاره خانه در ایتالیا برای متقاضیان خارجی

برای خرید و اجاره ملک در ایتالیا، می­توانید بصورت آنلاین ملک مورد نظر خود را جستجو کنید یا از طریق املاک و بنگاه ها اقدام کنید. با این وجود اگر قصد اقامت طولانی مدت دارید، انواع مختلف قراردادهای اجاره نامه در ایتالیا وجود دارد. از جمله امکان اجاره کوتاه مدت ۱۸ ماهه تا قراردادهای اجاره سه یا چهار ساله وجود دارد و البته امکان تمدید اجاره نامه نیز هست.

اگر به دنبال اجاره مسکن در ایتالیا هستید، ابتدا باید با انواع مختلف خانه ها و آپارتمان های اجاره ای، از آپارتمان های رایج در affitto (آپارتمان برای اجاره) و اصطلاحات خاص آن، تا ویلا در حومه شهر آشنا شوید.

اجاره آپارتمان مبله در شهرهای بزرگ، حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار است. در شهرهای کوچک اجاره از ۳۰۰ دلار به بالا می­توانید پیدا کنید. گذشته از هزینه های مسکن، هزینه های زندگی در ایتالیا نسبتاً در سراسر کشور مناسب است.

متوسط قیمت اجاره خانه در ایتالیا حدود ۸۰۰ یورو (۸۸۰ دلار) است. با این حال، این قیمت تا حد زیادی در مناطق مختلف متفاوت است. میانگین قیمت اجاره در ایتالیا، از گرانترین شهر یعنی میلان برابر با ۱۵۸۰ یورو تا ارزان ترین شهر پروگیا که برابر با ۵۳۰ یورو می­باشد. میزان متوسط اجاره در پایتخت کشور رم برابر با ۱۲۲۰ یورو است.

در مورد اجاره خانه در ایتالیا، برخی از مهاجران برای امنیت خانه مشکل داشتند، برخی دیگر اظهار داشتند که اصلاً مشکلی ندارند. اما اکثریت ایتالیایی ها نسبت به مهاجران روحیه دوستانه و خوبی دارند.

اگر می­خواهید شانس لازم برای یک روند اجاره سریع داشته باشید و از مانع زبان نیز عبور کنید، می توانید به نمایندگان املاک و مستغلات اعتماد کنید تا بتوانند مناسب ترین خانه را برای شما پیدا کنند.

 

معایب و مزیت های مهاجرت سرمایه گذاری با خرید ملک در ایتالیا

اگر به دنبال خرید خانه برای دریافت ویزا هستید، باید بدانید که در ایتالیا چنین گزینه ای وجود ندارد. باید بدانید ایتالیا بر خلاف کشورهای همسایه یعنی مالت، اسپانیا یا پرتغال، برنامه ویزای طلایی ندارد.

همچنین جهت دریافت ویزای سرمایه گذاری، این ویزا فقط با سرمایه گذاری در مشاغل ارائه می گردد و خرید ملک در ایتالیا به عنوان سرمایه گذاری قابل قبول نیست.

در کشور ایتالیا با خرید و اجاره ملک نمی توانید ویزا دریافت کنید.

خرید املاک در ایتالیا برای به دست آوردن اقامت دائم یک روند ساده نیست.
قیمت املاک در ایتالیا، نسبت به جاهای دیگر در اروپا ارزان ترین است اما برای سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار یورو باید بپردازید.

نباید خرید خانه در ایتالیا به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی شود. اگر می­خواهید برای همیشه در آنجا زندگی کنید بهتر است خانه ای خرید کنید. اگر قرار نیست در ملکی که خریداری می­کنید زندگی کنید و اگر خانه خریداری شده توسط شما، نزدیک جاذبه های توریستی باشد، می­توانید آن را برای درآمدزایی اجاره دهید.

 

روش و هزینه مهاجرت سرمایه گذاری با خرید ملک

در حال حاضر، کشور ایتالیا برای سرمایه گذارانی که قصد خرید مسکن در ایتالیا را دارند، برنامه ای به عنوان اعطای ویزای طلایی ندارد.
ملک در ایتالیا
ملک در ایتالیا
طبق قوانین ایتالیا اخذ اقامت دائم در این کشور در صورتی امکان پذیر است که متقاضیان بتوانند نشان دهند که می توانند سالانه ۱۰۰۰۰۰ یورو درآمد داشته باشند.

اگر متقاضی مهاجرت، بخواهد با خرید ملک در ایتالیا، سرمایه گذاری بزرگی را به انجام برساند، این مبلغ به ۳۵۰۰۰ یورو تقلیل خواهد یافت. مبلغ دقیقی برای خرید ملک جهت سرمایه گذاری، تعریف نشده است اما دیده شده که در برخی مناطق حدود ۳۰۰۰۰۰ یورو تا ۵۰۰۰۰۰ یورو بوده است.

طرح خرید املاک در ایتالیا برای دریافت اقامت و اخذ ویزای اقامت ایتالیا با برنامه های سرمایه گذاری یا برنامه های ویزای طلایی در کشورهای مالت و قبرس یا پرتغال و اسپانیا بسیار فرق دارد.

ایتالیا برای امکان سرمایه گذاری خارجی در کشور، طرح جدیدی را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. این برنامه،
«ویزای سرمایه گذار در ایتالیا» نام دارد. این طرح برای شهروندان و اتباع کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا
نمی ­باشند و علاقمند سرمایه گذاری در ایتالیا یا کمک مالی به ایتالیا هستند، اجرا می­ شود.

حداقل نیاز برای سرمایه گذاری می­تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ۲۰۰۰۰۰۰ یورو سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی
  • پرداخت وام ۱۰۰۰۰۰۰ یورویی به یک شرکت مسئولیت محدود ایتالیایی
  • اعطای کمکهای بشردوستانه به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ یورو
  • سرمایه گذاری مبلغ ۵۰۰۰۰۰ یورو در یک استارتاپ نوآورانه در ایتالیا

نکات ضروری قبل از خرید یا اجاره ملک در ایتالیا

شما هنگامی می­توانید اولین خانه خود را در ایتالیا به عنوان “خانه اول یا اقامتگاه اصلی” خریداری کنید که به مدت ۱۸ ماه در این کشور اقامت داشته باشید. در این حالت شما فقط ۲٪ مالیات انتقال را پرداخت می­ کنید.

اگر فکر می­ کنید ممکن است ظرف ۵ سال اموال خود را بفروشید یا مطمئن نیستید که بتوانید اقامت خود را دائمی کنید، باید به عنوان یک فرد غیر مقیم، ملک در ایتالیا را خریداری کنید.

توصیه می­شود اگر قرار است بیشتر از ۶ ماه به طور مداوم در ایتالیا اقامت نداشته باشید، به عنوان فرد غیر مقیم خانه خود را خرید کنید که در این صورت بایستی  ۹٪ از ارزش ملک تان مالیات دولتی پرداخت نمایید.

ارزش مالی خانه براساس ارزش مربوط به املاک مزروعی و املاك جدید ارزیابی شده حدود ۵٪ است که با ضریب داده شده در بخش املاک ضرب می­شود. مالیات پرداختی برای زمین ۱۲٪ می­باشد اما ملک، دارای ارزش مالی بسیار کمی است (گاهی اوقات کمتر از یورو در هر متر مربع).

در خرید املاک در ایتالیا بهتر است درخواست مشاوره گسترده با موسسات مالی داشته باشید البته آنها نمی­توانند به عنوان کارگزار عمل کنند ولی می­توانند شرایط بانک های مختلف را برای شما مقایسه کنند، و در تهیه اسناد و فوریت برنامه به شما کمک نمایند.

پیام بگذارید