سازمان UNico
راهنمای مهاجران

آیا می‌توان در کانادا رایگان تحصیل کرد؟

پرسش و پاسخدسته بندی: مهاجرتآیا می‌توان در کانادا رایگان تحصیل کرد؟
مدیرسایت عضو سایت پرسیده شد4 سال قبل
1 پاسخ‌ها
مدیرسایت عضو سایت پاسخ داده شد4 سال قبل
یکی از رویاهای دست‌نیافتنی ایرانیان، تحصیل رایگان در کانادا است. با اینکه هزینه تحصیل در کانادا به نسبت دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان کمتر است اما تحصیل رایگان در این کشور رویایی دور از واقعیت است؛ چراکه دست‌یابی به بورس تحصیلی نیز شرایط و ضوابط پیچیده‌ای دارد؛ شرط معدل آخرین مدرک تحصیلی، شرایط سنی و سوابق تحصیلی از جمله نکات مهم در این مقوله است. هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان غیربومی بطور متوسط سالانه در مقطع کارشناسی ؟ دلار و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۶۲۵۲ دلار است که در کنار هزینه زندگی باید متحمل شد. البته هزینه تحصیل در برخی رشته‌ها همچون زیرشاخه‌های پزشکی و MBA در کانادا بسیار بیش از این مبلغ گزارش شده است.
دو راه پیش روی دانشجویان بین المللی در مسیر هدف تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؛ مورد اول دریافت بورس تحصیلی از کشور کانادا است که همان‌طور که گفتیم برای دانشجویان ایرانی شرایط دشواری دارد. مورد دوم دریافت بورس از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران است که دریافت آن برخلاف تصور عموم، برای هر سه مقطعِ کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا امکان‌پذیر است. برنامه‌های متنوع اعطا بورس تحصیلی در کانادا در سه قسم صورت می‌گیرد. البته شمار محدودی از آن‌ها شامل دانشجویان بین‌المللی و خصوصا ایرانی می‌شود. با دریافت بورس می‌توانید علاوه‌بر هزینه‌های مربوط به شهریه، از مزایایی چون برخورداری از کمک‌هزینه‌های خرید منابع آموزشی، اقامتگاه، حمل‌ونقل داخل شهر محل تحصیل و … بهره‌مند شوید. کمک‌هزینه‌های تحصیلی کانادا را می‌توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:
• Scholarships (fellowship) به دانشجویان با سطح بالای علمی (معدل بالا، دارای مقاله علمی و سطح بالای زبان انگلیسی) تعلق می‌یابد.
• Grants و bursaries بدون توجه به سوابق تحصیلی ارائه می‌شود اما تنها به دانشجویان کانادایی اختصاص یافته است.
لازم به ذکر است که به دانش‌آموزان بین‌المللیِ متقاضی برای تحصیل در مدارس کانادا بورس تعریف نشده است. همان‌طور که می‌دانید مدارس کانادایی به سه نوع دولتی، خصوصی و شبانه‌روزی تقسیم می‌شود؛ مدارس دولتی برای کانادایی‌ها و افرادی که PR کانادا را دریافت کرده‌اند، رایگان است. البته برخی مدارس در پذیرش‌های محدود تخفیف‌های چشمگیری را ارائه می‌دهند.