سازمان UNico
راهنمای مهاجران

روابط ترکیه و آمریکا با حضور “جو بایدن” چه تغییری خواهد داشت؟

حضور 4 ساله دونالد ترامپ را می توان موقعیتی مناسب برای بهینه شدن روابط ترکیه و آمریکا دانست، از روابط تجاری بین ترامپ و اردوغان گرفته تا مواضع مشترک دو رئیس جمهوری در برابر اتحادیه اروپا و حتی مقابله رئیس جمهوری آمریکا با تحریم‌های کنگره علیه آنکارا و بی تفاوتی کاخ سفید نسبت به سرکوب کردها توسط ارتش ترکیه.

با این حال به نظر می رسد روابط ترکیه و آمریکا با بروی کارآمدن جو بایدن به پایان خود نزدیک شده است. فرضیه ای که البته، بر اظهار نظرهای آقای بایدن در مقام معاون سابق باراک اوباما و یا سناتور دموکرات و نه رئیس جمهوری منتخب آمریکا استوار است.

روابط دو خانواده بر روابط ترکیه و آمریکا

نیویورک تایمز در مقاله ای در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹ تشریح کرد که چگونه رابطه تجاری نزدیک بین جرد کوشنر و دو داماد رجب طیب اردوغان، نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های ترکیه با همسایگانش و ایالات متحده دارد. از جمله آن عدم حمایت قاطع نظامیان آمریکایی از نیروهای کرد و خروج این نیروها از شمال شرقی سوریه که به ارتش ترکیه اجازه پیشرویهای مهمی در این منطقه را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی داد.

اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی در سپتامبر ۲۰۱۹، پیش بینی کرد که گفتگوی خصوصی بین جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و برات آلبایراک، داماد رئیس جمهوری و وزیر دارایی وقت ترکیه، روابط ترکیه و آمریکا را «در مسیر درست» قرار خواهد داد.

اما فشارهای کنگره آمریکا به خانواده ترامپ باعث مخدوش شدن رابطه بین دو کشور شد. در حالی که رئیس جمهوری آمریکا سعی کرده بود تا آخرین ماه های ریاست جمهوری اش از وضع تحریم ها علیه ترکیه بدلیل خرید موشک های اس ۴۰۰ روس اجتناب کند اما نهایتا با تحریم های «نرم و خفیف شده»‌ علیه آنکارا موافقت کرد.

با مخالفت دولت باراک اوباما با فروش موشک‌های «پاتریوت» که سامانه دفاع ضد موشکی اکثر اعضای ناتو است ترکیه به مسکو روی آورده بود. رسانه های ترکیه ادعا کردند که اردوغان موفق شده با کمک داماد خود و شریک تجاری ترکیه ‌ای ترامپ، جلوی تحریم های اساسی را بگیرد.

ماه عسل آنکارا و واشنگتن به پایان خود نزدیک است

با بروی کارآمدن جو بایدن به نظر می رسد روابط دو متحد تاریخی، تغییر خواهد نمود. دلیل اصلی آن چشم اندازهای متفاوت ترامپ و بایدن نسبت به بحران سوریه و عمدتا مساله کردها، حمایت از مخالفان اردوغان و خواست دولت جدید آمریکا برای نزدیکی به اتحادیه اروپا است.

آینده روابط ترکیه و آمریکا

با بروی کارآمدن جو بایدن امکان دارد روابط ترکیه و آمریکا متزلزل تر از چهار سال گذشته شود با این حال عواملی مثل عضویت ترکیه در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می تواند مانع از قطع کامل روابط و یا تنش های بیشتر شود.

دیپلمات های آمریکایی می دانند و تاریخ هم گواهی می دهد که نتیجه دوری ترکیه از آمریکا، نزدیکی بیشتر آنکارا به روسیه است. به این ترتیب با وجود موانع متعدد برسر راه گسترش رابطه، به نظر نمی رسد شاهد انزوای دولت اردوغان از سوی ایالات متحده دست کم در دوسال اول ریاست جمهوری جو بایدن باشیم.

 

پیام بگذارید