سازمان UNico
راهنمای مهاجران

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن - شرایط اخذ ویزای شینگن

ویزای شینگن یک سند صادر شده برای متقاضیان بازدید و سفر به مناطق شینگن است.

 

منطقه شینگن از 26 کشور تشکیل شده است.

که از این 26 کشور عضو شینگن ، 22 عضو آن جزو اتحادیه اروپا و 4 کشور دیگر عضو “EFTA” (انجمن تجارت آزاد اروپا) (European Free Trade Association) هستند.

منطقه شینگن بیش تر کشور های اروپایی را تحت پوشش قرار می دهد، به جز انگلستان و کشور هایی مانند: رومانی ، بلغارستان ، کرواسی ، قبرس و ایرلند که به زودی بخشی از این توافقنامه می شوند. با این حال کشورهایی وجود دارد مانند: نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن اشتاین که عضو اتحادیه اروپا نیستند اما عضو شینگن هستند.

ویزای شینگن Schengen Visa مخصوص کسانی است که قصد دارند به کشورهای محدوده شینگن وارد شوند.

البته ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا (غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و همچنین ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن،کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای اروپا ندارند و می توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند.

 

انواع ویزای شینگن

۴ نوع ویزای شینگن صادر میشود :

ویزای شنگن نوعA  در این نوع ویزا مسافر حق ندارد از فرودگاه خارج شود و فقط می تواند در یکی از فرودگاه های شینگن پرواز خود را تعویض کند و راهی کشوری شود که خارج از شینگن است.

ویزای شنگن نوعB  این نوع ویزا ، ویزای عبور است. مسافر می تواند از شینگن به عنوان منطقه ی عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشورهای دیگری غیر از شینگن برساند.

ویزای شنگن نوعC  این ویزا ، ویزای توریستی است که اکثر مسافران با آن وارد شینگن می شوند.

ویزای شنگن نوعD   ویزای بلند مدت است که معمولأ تجار و بازرگانان از آن استفاده می کنند تا بتوانند در طی سال بارها به شینگن وارد و از آن خارج شوند.

 

کشور های عضو شنگن

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا ، سوئد و سوئیس

چه کسانی نیاز به ویزای شینگن دارند؟

ویزای شنگن برای شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه شینگن که قصد ورود به مناطق شنگن را دارند اجباری است . با این حال استثنا هایی وجود دارد: مثلا برخی از کشور ها که عضو پیمان شنگن نیستند اما با این حال نیازی به ویزای شنگن برای ورود به این منطقه ندارند.

 

شرایط درخواست ویزای شینگن

همان طور که در بالا ذکر شد به منظور سفر به یک یا چند کشور عضو شنگن، باید از سفارت یا کنسول گری تعیین شده درخواست ویزا کرد. هر سفارتی مقررات خاص خود را دارد که بر اساس آن درخواست شما را پیگیری می کنند.

هنگام درخواست ویزای شینگن به منظور سفر به یک یا چند کشور از منطقه شنگن یک سری مقررات وجود دارد که حتما قبل از درخواست باید آنها را رعایت کنید. اگر قصد سفر به بیش از یک کشور را دارید بهتر است از طریق سفارتی اقدام نمایید که قرار است بیشترین روزهای اقامت خود را در این کشور داشته باشید. هنگامی که شما یک ویزای مولتی دریافت نمایید می توانید به تمام کشورهای منطقه شنگن سفر کنید.

هنگام درخواست ویزای شینگن بایستی در نظر داشته باشید که شما باید شخصا در سفارت خانه کشور مورد نظر حضور یابید و اسناد و مدارک لازم را ارائه دهید. فرایند این امور اداری از زمان ارائه مدارک و انجام مصاحبه تا زمان اعلام نتیجه درخواست ویزا معمولأ 15 روز کاری به طول می انجامد. هر کشور عضو اتحادیه شنگن قوانین مخصوص خود را در خصوص صدور ویزا دارد اما معمولا تفاوت ها بسیار اندک است.

نمونه ای از مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن به صورت کامل در اینجا آمده است :

·         فرم درخواست ویزا باید به طور دقیق تکمیل شده و امضا شود.

·         یک عکس با فرمت عکس پاسپورت با پس زمینه سفید و تمام رخ الصاق شود. (عکس باید اخیرا گرفته شده باشد.)

·         پاسپورت به همراه تمام تمام ویزای های قبلی خود با حداقل 3 ماه اعتبار

·         پاسپورت باید حداقل دو صفحه خالی داشته باشد

·         رزرو رفت و برگشت پرواز یا برنامه سفر به همراه تاریخ مشخص ورود و خروج از منطقه شنگن

·         بیمه مسافرتی (این بیمه درمانی باید در تمام کشورهای عضو شنگن معتبر باشد)

·         اثبات محل اقامت برای تمام مدت حضور در منطقه شینگن

·         اثبات معیشت کافی در طول مدت اقامت در منطقه شنگن (در هر کشور متفاوت است)

بسته به نوع ویزای شنگن درخواستی علاوه بر اسنادی که بالا ذکر شد مدارک دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها اضافه شوند. در زیر اطلاعات مربوط به همه ی مدارک مورد نیاز برای هر نوع ویزای شنگن به طور مجزا آمده است :

مدارک لازم برای ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن (ویزای نوع A )

·         یک ویزای معتبر (در صورت نیاز) برای سفر به کشور مورد نظر

·         بلیط برای سفر به این کشور

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای ترانزیت شینگن

·         یک ویزای معتبر (در صورت نیاز) برای سفر به کشور مورد نظر

·         بلیط برای سفر به این کشور

مدارک لازم برای ویزای توریستی شینگن (ویزای نوع C )

با هدف دیدار دوستان و اقوام

·         تاییدیه تمکن مالی از بانک (ترجیحا 6 ماه گذشته)

·         توضیحات سفر متقاضی اعم از هدف از سفر، زمان بندی و تاریخ سفر

 

 در صورتی که برای اولین بار به منطقه شینگن سفر می کنید باید :

·         ارائه مالیات بر درآمد سه سال اخیر

·         نامه وقت سفارت

·         اثبات موجودیت قانونی شرکت

·         یک نامه مرجع از کارفرما

·         در صورتی که متقاضی صاحب شرکت باشد، حتما باید نامه ثبت شرکت، بازدهی مالیاتی و همچنین آخرین بیانیه ی بانک را نیز پیوست کند.

·         رزرو بلیط پرواز

·         اثبات محل اقامت خود در منطقه شنگن

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن با هدف سفر تجاری (ویزای نوع D)

·         نامه ای جهت توضیح هدف از سفر به کشورهای عضو منطقه شنگن

·         مشخصاتی مختصر از محل کار متقاضی (شرکت / سازمان)

·         کپی و اصل تمامی مدارک مربوط به شرکت نامه (ثبت شده در شرکت های سهامی عام) یا مجوز تجاری (اولین نسخه صادر شده و به روزترین نسخه موجود ) و یا اسناد مربوط به مالکیت/ مشارکت

·         بیانیه صادر شده بانک مبنی بر تمکن مالی فرد

·         یک نامه از سوی کارفرما که هدف دقیق از سفر را توصیف کند به همراه برنامه دقیق سفر درون منطقه شنگن

·         دعوتنامه از سوی شرکت همکار در منطقه شنگن که به کنسول گری مربوطه ارسال شود .این نامه جهت حضور در جلسات یا سایر رویدادهای مرتبط با تجارت، صنعت و یا کار صادر می شود.

·         باید در نامه ذکر شود که هزینه های سفر متقاضی در طول اقامت وی در منطقه شنگن را کدام شرکت تامین خواهد کرد.

·         رزرو بلیط هواپیما

·         اثبات وجود روابط تجاری بین دو شرکت همکار

·         اثبات محل اقامت خود در منطقه شینگن

مدارک مورد نیاز برای ویزای شنگن با هدف آموزش

·         یک گواهی ثبت نام در موسسه آموزشی که واجد شرایط برای شرکت در دوره های آن در کشورهای عضو شنگن شده اید.

 

مدارک لازم برای سفر به شنگن با سایر اهداف (سفر کوتاه مدت)

·         دعوت نامه متقاضی

·         بلیط ورودی

·         در صورت ثبت نام در تور شرح دقیق برنامه سفر و محل اقامت متقاضی در منطقه شینگن

·         ارائه مدرکی که هدف از سفر به اروپا را مشخص کند

 

مدارگ لازم برای درخواست ویزای شینگن با هدف تحصیل

·         برای شروع باید فرم درخواست پر شود

·         نامه پذیرش از دانشگاه / دانشکده و یا مدرسه از کشور مورد نظر در منطقه شینگن

·         اثبات معیشت کافی فرد در طول مدت زمان اقامت در منطقه شنگن

 

مدارک درخواست ویزای شنگن با هدف اشتغال

·         باید فرم درخواست پر شود

·         ارائه قرارداد کاری بین فرد متقاضی و کارفرما در منطقه شنگن

مدارک مورد نیاز برای سفر با هدف ازدواج در منطقه شنگن و اقامت دائم

·         فرم درخواست پر شود

·         نسخه اصلی سند ازدواج

·         کپی پاسپورت همسر اگر شهروند یکی از کشورهای عضو شنگن باشد. اگر همسر سیتیزن یکی از کشورهای عضو اتحادیه شنگن نیست باید نسخه کپی مجوز اقامت نیز ارائه شود.

انواع ویزا شینگن –با توجه به نوع سفر

با توجه به هدف و نوع سفر، ویزای شنگن انواع مختلفی دارد که توسط سفارت تعیین شده صادر می شود.

1)   ویزای اتحادیه شنگن (USV): با دریافت این ویزا از زمان تاریخ ورود به خاک کشور مورد نظر شما می توانید هر 6 ماه به مدت 90 روز به کشور های محدوده شینگن سفر کنید.

2)   ویزای محدوه مجاز (LTV): با این ویزا شما اجازه ی ورود فقط به کشوری که از آن ویزا دریافت کرده اید و یا کشور های عضو شنگن که زمان اخذ ویزا مشخص شده اند را دارید. این نوع ویزا فقط برای کشورهایی است که زمان اخذ ویزا مشخص شده اند و برای کشور های شنگن دیگر که از قبل مشخص نشده اند اعتبار ندارد.

3)   ویزای ملی (National visas): این ویزا اکثرا برای دانشجویان و تجار و کسانی که می خواهند در مدت زمان مشخصی در محدوده شنگن اقامت داشته باشند و کسانی که می خواهند به دفعات در مرز های منطقه رفت و آمد کنند، صادر می شوند . این ویزا می تواند هم به صورت یک بار ورود و هم به صورت چند بار ورود صادر شود.

هزینه ویزای شینگن

در صورت درخواست ویزا شنگن هر متقاضی باید هزینه ای را پرداخت کند که بسته به نوع ویزا و سن متقاضی و موارد دیگر هزینه های آن متفاوت است.

بیمه ویزای شینگن

متقاضیانی که می خواهند به طور موقت به کشور های شنگن سفر کنند ، باید بیمه مسافرتی شینگن داشته باشند که در آن باید تعداد روز هایی که می خواهند در منطقه شنگن سپری کنند ذکر شود. این بیمه در تمام دوره ی اقامت فرد که در بیمه نامه شخص ذکر شده اعتبار دارد.

اطلاعات بیشتر درباره ویزای اروپا – ویزای شینگن

با داشتن لیبل ویزای شینگن در پاسپورت خود می توانید به کشورهای حوزه شینگن که عبارتند از دانمارک، سوئد، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا، ایسلند، لتونی، لوکزامبورگ، لیتوانی، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، چک، آلمان، مجارستان ، اتریش و بلژیک سفر کنید.

ورود شما به حوزه شینگن باید از کشوری باشد که از آن ویزا شینگن دریافت کردید.برای مثال اگر شما ویزای خود را از کشور فرانسه دریافت کنید، ورودتان باید به این کشور باشد و پس از آن آزادانه در مدت ویزای خود می توانید به کل کشورهای دیگر حوزه شینگن سفر کنید.

اولین ورودتان به مرزهای شینگن باید از همان کشوری باشد که در فرم تقاضای خود اعلام کرده و بر اساس آن ویزا گرفته‌اید. تغییر مسیر ورودی می‌تواند در مرزهای شینگن مشکل ایجاد کند و در بدترین حالت ممکن است ویزا را باطل کنند و دارنده ویزای شینگن را به کشور مبدا بفرستند. مثلا اگر شما ویزای شینگن خود را از یونان گرفته باشید ولی از فرانسه وارد شنگن شوید، مقامات مرزی در فرانسه می‌توانند به دلایلی کاملا قانونی به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوری در خارج از شینگن اخراج کنند.

بعد از دریافت ویزای شینگن و ورود به محدوده شینگن عملا می‌توانید به همه کشورهای آن مسافرت کنید؛ چرا که کنترل مرزی بین کشورهای شینگن وجود ندارد.افرادی که ویزای شینگن در گذرنامه‌ی خود دارند، شانس بیشتری برای اخذ ویزای دوباره خواهند داشت.

پیام بگذارید