سازمان UNico
راهنمای مهاجران

پناهندگی ؛ مهاجرت نیست …

پناهندگی ؛ مهاجرت  نیست | پناهنده مهاجر نیست

دیدن آدمایی که قصد مهاجرت و به اصطلاح پناهندگی دارند ولی حتی با تعریف های ابتدائی هم آشنا نیستند توی کشور هایی مثل ترکیه و مالزی و گرجستان اتفاق تازه ای نیست.

جملاتی که خیلی اونرو میشنویم

می خوام پناهنده بشم شرایطش چیه؟ کجارو پیشنهاد می کنید؟ می خواهم خانمم یا دخترم رو بفرستم برای پناهندگی به فلان کشور میتونید راهنماییمون کنید؟

و بسیاری دیگر ازین قبیل سوالات که تقریباً برای همشون یک جواب داریم ؛ آیا شما شرایط پناهنده شدن رو دارید؟

سوالی که مجبوریم با سوال پاسخش رو بدیم

اینکه شرایط اقتصادی کشورهای فارسی زبون مثل افغانستان و ایران بسیار غیر قابل تحمله قبول ولی پناهنده و مهاجر دوتا تعریف جدا از هم هستن .

پناهنده به شخصی گفته میشه که قادر به ادامه زندگی در کشور خودش نباشه ، در معرض تهدید و خطر جدی جانی باشه. که خوب دلایل اون هم خودش نیاز به نوشتن یک مقاله جداگانه در این رابطه داره.

ولی در قبال مهاجر کسیه که مشکل جانی در کشورش نداره و قصدش از خارج شدن از کشور یا به دلایل بهتر کردن شرایط زندگیشه یا تحصیل و کارو

 مهاجران اقتصادی

پس تقریباً 90% افرادی که مراجعه کننده هستند توی زیر شاخه مهاجران قرار می گیرن البته به دلیل مسائل مالی و شرایط سیاسی کشور اسم مهاجر اقتصادی روی اون ها گذاشته میشه.

مهاجر اقتصادی فردی یا افرادین که قصد مهاجرت دارن ولی شرایط مالی خوبی ندارن و قصد دارن خودشونرو پناهنجو معرفی کنن. در واقع برای بهتر کردن شرایط زندگی قصد جابه جایی دارن نه اینکه مشکل خاصی داشته باشن!!!

نه جونشون در خطره و نه در معرض تهدید هستن.

پناهنده و پناهجویان حقیقی

در واقع مخاطب این مقاله پناهنده و پناهجویان واقعی و حقیقی نیستند. بخاطره اینکه پناه بردن از ترس جون به یک کشور دیگه حق هر انسانیه و هیچ کسی نیمتونه منکر اون بشه

آینده و چشم انداز

اینکه شما تصمیمی رو بگیرید که هیچ ذهنیتی در رابطه را با آینده اون نمیتونید داشته باشید اتفاق خوبی نیست از همه بدتر جهت زندگی شخص و خانواده و همراهانش با این تصمیم عوض میشه.

شروع پروسه

همه این افراد با مراجعه به کشورهایی نزدیک مثل ترکیه ، مالزی ، گرجستان و چند کشور دیگه که نیازی به ویزا نداره تصمیم می گیرن این اقدام رو شروع کنن. اقدامی که یا هیچ پس زمینه فکری در رابطه باهاش ندارن و یا بدلیل خیالات و تصورات و اطلاعات غلطی که از اطرافیان و مشاوران و البته کارشناسان خبره تلگرامی دریافت کردن ذهنیت های غلطی رو برای خودشون پایه گذاری کردن.

خیلی وقت ها تصمیم گرفتم خودم رو جای اون ها بزارم و فکر کنم ، که شروع و جرغه این فکر از کجا بوده؟

از دیدن فیلم ها و سریال های پر زرق و برق کشورهایی مثل آلمان و آمریکا و کانادا و انگلیس… و یا فکر و کردن خوندن مقاله درباره امکانات رفاهی و زندگی و استانداردهای متفاوت تحصیلی و شغلی

البته دیدن فیلم ها و عکس های توی شبکه های اجتماعی هم بی تاثیر نیست .

پناهندگی ؛ مهاجرت  نیست | پناهنده مهاجر نیست … بخش دوم

حقیقت

ولی حقیقت با این حرف ها تفاوت زیادی داره …

آدم هایی که همه سرمایه و خونه و زندگی و ماشین و کار و… رو فدا کردن برای رسیدن به کشورهای اروپایی و آمریکائی با آرزوهای بزرگ…

آدم هایی که حتی تو کشور خودشون شرایط خوبی داشتن ولی پا تو جاده ای میذارن که خودشون تصمیم گیرنده آیندشون نیست و در واقع سرنوشتشون میفته دست یه مشت کلاهبردارو چاقاق برو …

در بهترین حالت به کشور ثالث میرسن درخواست پناهندگیشونو میدن و انتظارو انتظارو انتظار…

اسکان مجدد یا رسیدن به کشور اروپایی و کانادا و آمریکا

البته برای فردی که توی کشور خودش در خطره جانی و تهدیده همینکه یک کشور دیگه بهش اجازه اقامت و زندگی بده نعمت بزرگیه ولی متاسفانه  همه این افراد با این تفکر که بعد از یه مدت انتظار به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا میرسن دل خوش کردن .

بخاطره اینکه مشاورهای محترم پناهندگی و مهاجرت اینرو بهشون اطلاع نمیدن که رفتن به کشور سوم برای شما یک حق به حساب نمیاد.

در واقع اگر کشور ثالت که بهش مراجعه کردن برای درخواست پناهندگی اولویت هایی داشته باشه میتونه تا پایان عمر افراد و توی کشور خودش نگهداره .

مثل کشور ترکیه که بدلیل شرایط سوری ها اولیت رو برای اونها گذاشته ؛ برای تعیین تکلیف وضعیتشون و اسکان مجدد 

پس هیچ قانونی وجود نداره که شما حتماً باید به یک کشور دیگه فرستاده بشید!

 

شرایط زندگی و خانواده 

اگر بخوایم راجع به شرایط پناهجو ها بگیم ؛ معمولاً شرایط خوبی ندارن ! کار ندارن و اگرم داشته باشن دخل و خرجشون جور در نمیاد. بدلیل اینکه یا راه اصولی کار پیدا کردن و نمیدونن و یا شرایط کار کردن اون کشور رو ندارن.

 

دسته بندی کشورها 

اگر بخوایم دسته بندی کنیم تمامی کشورهایی که ایرانیا راحت میتونن به اونها برن مثل مالزی و ترکیه و گرجستان تقریباً شرایط یکسانی دارن .

همشون شرایط سخت با اولویت هایی خاص دارن.

پناهندگی ؛ مهاجرت  نیست | پناهنده مهاجر نیست … بخش سوم

زمان اعلام درخواست تا قبولی و رسیدن به کشور سوم

در واقع هیچ زمان مشخصی وجود نداره ، نه برای دریافت قبولی و مصاحبه و نه برای اسکان مجدد.

هیچ شخص و سازمان و شرکتی هم نمیتونه این زمان رو جلو عقب کنه ؛ در واقع تنها امکانی که برای بهتر شدن شرایط وجود داره اینه که قبل از ارائه درخواست پیش یک وکیل رسمی برید و ازش مشاوره دریافت کنید. که حداقل بدونید شرایط مصاحبه ها و قوانین به چه شکلین

اینکه آیا شما میتونید توی کشور مورد نظر کار کنید؟

حق و حقوقتون بعنوان یک پناهنده چیه؟

اینکه اگر خودتون یا همراهان مریض شدن چه کاری باید انجام بدید و برای مدیریت هزینه ها کجا برید؟

اینکه امکانات هم زمان با ارائه درخواست پناهجویی براتون وجود داره که بتونید راه طول و دراز پناهندگیرو کوتاه ترش کنید .مثل ویزاهای بشر دوستانه که یک امکانه ! هر چند که احتمالش بسیار کمه ولی خوب بهر حال امکان نتیجه گرفتن توش وجود داره

پناهندگی ؛ مهاجرت  نیست | پناهنده مهاجر نیست

پیشنهاد نویسنده

بهر حال اینکه ما انتظار داشته باشیم با چند خط نوشتن تغییر و تحولی صورت میگیره و سر افرادی که قصد خروج از کشورو برای پناهندگی دارن به سنگ میخوره محاله ولی خوب حداقل میتونیم بگیم قبل از رفتن شرایط رو جویا شید از خود پناهنده های دیگه و شرایطتشون ، از وکلای رسمی و سازمان های مربوطه.

حداقل بدونید تو چه راهی دارید قدم بر میدارید.اینکه شما با داشتن یک سرمایه اندک مثل 300 یا 400 میلیون به کشور ثالث برید و برای موندن و اقامت برنامه ریزی کنید هیچ عواقبی جز ته کشیدن پولتون بعد از 2 یا 3 سال نداره و مجبورید دست از پا دراز تر به کشورتون برگردید.مگر اینکه بتونید درآمد زایی کنید و اون درآمد زایی با وجه رایج همون مملکت باشه که حداقل از جیب خرج نکنید.

زیاد بودن خانواده هایی که توی راه پر فراز و نشیب پناهندگی از هم پاشیدن ، خانواده هایی که با رویای ساختن زندگی بهتر پا به این عرصه گذاشتن ولی غافل از سختی ها.

 در واقع تمامی مواردی که بالا به اون اشاره کردم با در نظر نگرفتن این بوده که یک کلاهبردار سر راهتون سبز بشه و کل سرمایتون رو ببره مثل افرادی که به ترکیه اومدن و دیدن شرایط اونجوری که میخواستن پیش نرفته یک کارگزاری و پیدا کردن و یا بهشون معرفی شده که ایشون میتونه شمارو به یک کشوری مثل آلمان ببره و اون فرد از خدا بی خبر با اعتماد به اون مجموعه یا فرد با دیدن یک برگه قرارداد که هیچ ارزشی نداره و همچنین گذاشتن پول پیش صراف که اون هم در واقع اقدام قانونی نیست همه بودو نبودشون رو از دست دادن .

و البته باید به این موضوع اشاره کنیم که بسیاری از افراد در این راه جون خودشونرو از دست دادن…

بدلایلی مثل فقر و افسردگی دست به خودکشی زدن و یا توی مسیر و سفیر غرق شدن 

پناهندگی ؛ مهاجرت  نیست | پناهنده مهاجر نیست … بخش آخر

صحبت آخر

کسانی که خودشونو پناهجو جا میزنن و بدنبال کیس میگردن برای معرفی خودشون به سازمان ملل افرادین که دارن حق کسانی که واقعاً نیاز به حمایت دارن رو ضایع می کنن.

هستند کسانی که در صورت بازگشت به کشور خودشون زندانی و یا اعدام میشن ولی بدلایلی نتونستن قبولی دریافت کنن حالا یا بدلیل مشکلات توی ارائه اطلاعاتشون بوده و یا عدم اطمینانی که آفیسرها نسبت به متقاضیان دارن.

 

نویسنده

جاوید.ص

 

 

پیام بگذارید