سازمان UNico
راهنمای مهاجران

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل درباره کشور آذربایجان

گزارش سالانه عفو بین الملل

کشور آذربایجان | گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل  ۲۰۱۷ / ۲۰۱۸

مقامات سختگیری نسبت به حق آزادی بیان را تشدید کرده‌اند، به ویژه پس از افشای فساد سیاسی در مقیاس بزرگ. رسانه‌های مستقل مسدود شده و صاحبان آن‌ها دستگیر شدند. منتقدان دولت همچنان به دنبال محاکمه ناعادلانه با انگیزه‌های سیاسی و با انگیزه‌های سیاسی مواجه بودند. افراد LGBTI به طور خودسرانه بازداشت شدند و تحت درمان قرار گرفتند. مرگ‌های مشکوک در بازداشت هنوز به طور موثر مورد بررسی قرار نگرفته اند.

پس‌زمینه

در ماه ژوئیه، تجدید دشمنی در منطقه جدایی‌طلب ناگورنو – قره‌باغ منجر به کشته شدن حداقل دو غیرنظامی آذربایجانی از جمله یک حمله کوچک و پس از بمباران توسط نیروهای تحت حمایت ارمنستان شد.

آذربایجان پس از گزارشی از پروژه گزارش فساد و فساد سازمان‌یافته که در ماه سپتامبر منتشر شد، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت که اعضای برجسته سیاسی آذربایجان را به اجرای طرح بزرگ پولشویی متهم کرد. گفته می‌شود که بخشی از این پول برای پرداخت به سیاستمداران اروپایی برای کمک به سفید کردن شهرت حقوق بشر آذربایجان در بین چیزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ۱۱ اکتبر، مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) دو قطعنامه‌های مهم در زمینه آذربایجان را به دنبال ادعاهایی مبنی بر اینکه برخی از اعضای اتحادیه اروپا از طرح پول شویی سود برده‌اند، به تصویب رساند.

در ۵ دسامبر، کمیته وزیران اتحادیه اروپا موجب اقامه دعوی علیه آذربایجان به موجب ماده ۴۶.۴ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر شد. این به دنبال شکست مکرر آن برای اجرای تصمیم دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECtHR) در پرونده رهبر مخالفان Ilgar ممدوف که فوراً او را آزاد کرد؛ او به طور خودسرانه از سال ۲۰۱۳ بازداشت شده‌بود.

اتحادیه اروپا و آذربایجان با مذاکراتی بر سر یک توافقنامه هم‌کاری استراتژیک جدید برای تعمیق روابط اقتصادی خود ادامه دادند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ماه اکتبر یک وام USD۵۰۰ میلیون‌دلاری برای ساخت یک خط لوله گاز دولتی به تصویب رساند. این مساله با وجود تعلیق آذربایجان از سوی بانک اروپایی بازسازی و توسعه و طرح شفافیت گاز و گاز در مارس ۲۰۱۷ با توجه به سرکوبی جامعه مدنی به تصویب رسید.

کشور آذربایجان | گزارش سالانه عفو بین الملل آزادی ارتباط

سازمان‌های پیشرو حقوق بشر قادر به ادامه کارشان نبودند. مقامات با استفاده از مقررات محدودکننده و پی‌گرد قانونی برای بستن چند سازمان مهم باقیمانده ادامه دادند.

در ۲ مه، عزیز Orujev، رئیس کانال تلویزیونی مستقل آنلاین کانال ۱۳، توسط یک افسر پلیس دستگیر شد که ادعا می‌کرد به یک فراری تحت تعقیب است و او را به مدت ۳۰ روز از بازداشت اداری به دلیل سرپیچی از دستورها پلیس بازداشت کرده‌است. در روز آزادی وی، عزیز Orujev به اتهام جعل غیر قانونی و سو استفاده از قدرت به بازداشتگاه برگردانده شد و دستور بازداشت پیش از محاکمه صادر شد. روز ۱۵ دسامبر، دادگاه عالی جرائم Grave او را به شش سال زندان محکوم کرد.

در ماه اوت, دادستانی یک تحقیق در مورد تنها آژانس خبری مستقل باقی مانده از آذربایجان, توران را آغاز کرد و رئیس آن را به اتهام ایجاد کارآفرینی غیرقانونی دستگیر کرد. پس از فشار بین‌المللی, علیف علیف در ماه سپتامبر به حبس خانگی منتقل شد. در ماه نوامبر, دادستانی اتهامات علیه او را لغو کرد و تحقیقات علیه توران را بست.

کشور آذربایجان | گزارش سالانه عفو بین الملل آزادی بیان

همه رسانه‌های جریان اصلی تحت کنترل موثر دولت قرار دارند و رسانه‌های مستقل با محدودیت‌هایی غیرضروری و کارگران رسانه‌ای مواجه هستند که با آزار و اذیت مواجه هستند. دسترسی به وب سایت‌های روزنامه نگاران مسدود شده‌است.

به دنبال ادعای دفتر دادستانی, رادیو آزادی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی آذربایجان (رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی آذربایجان), به دنبال ادعای دفتر دادستانی که تهدیدی برای امنیت ملی است, مسدود ماند. در ماه مه, یک دادگاه در پایتخت, باکو, به نفع حفظ وب سایت‌ها حکم داد.

تعقیب منتقدان

مقامات به دستگیری خودسرانه و بازداشت روزنامه نگاران مستقل و وبلاگ نویسان ادامه دادند. براساس اظهارات مدافعان حقوق بشر آذربایجان, بیش از ۴۰۰ هزار نفر به دلیل انگیزه‌های سیاسی زندانی بودند و شمار چنین مواردی همچنان ادامه داشت.

در ۹ ژانویه، افسران پلیس detained Huseynov یک وبلاگ نویس را در طول یک شب بازداشت کردند. وی گزارش داد که توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در حین بازداشت در معرض شوک الکتریکی قرار گرفته‌است. در روز ۳ مارس، دادگاهی در باکو او را به جرم “بدنام کردن” افسران پلیس به دو سال زندان محکوم کرد.

یک روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس منطقه باباجان غفوروف در ماه ژانویه به دو سال و نیم زندان محکوم شد. او پس از نوشتن درباره فساد دولت و امتناع از حذف مقالات خود از اینترنت تحت پی‌گرد قرار گرفت.

در ماه ژوئن, جمعه قلی بردی, ویراستار مرکز تحقیقات روزنامه نیوز مستقل, به هفت سال زندان محکوم شد و به مدت دو سال از حرفه خود محروم شد. او به اتهام اخاذی از صاحب یک رستوران دستگیر شده و اتهامات وارده را رد کرده‌است.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

بازگشت Forcible

مقامات سرکوب خود را به منتقدان که از کشور گریخته بودند شدت دادند و بسیاری از آن‌ها را به صورت غیرقانونی به آذربایجان منتقل کرده و خانواده‌های آن‌ها را اذیت کردند.

Afgan Mukhtarli، یک روزنامه‌نگار محقق و محقق، روز ۲۹ ماه مه در تفلیس، پایتخت گرجستان ربوده شد و روز بعد در بازداشت پلیس مرزی آذربایجان به سر برد. او گفت که او توسط سرویس‌های امنیتی ربوده و قاچاق شده‌است که او را به یک سری جرائم از جمله قاچاق متهم کرده‌است. او در بازداشت باقی ماند و محاکمه وی در پایان سال ادامه داشت.

الکساندر Lapshin، وبلاگ نویس روسی – اسرائیلی – اوکراینی که پست‌های حساس خود را در وضعیت ناگورنو – Karabakh در آذربایجان منتشر کرد، در بلاروس دستگیر شد و در ماه فوریه به آذربایجان مسترد شد. در ماه ژوئیه، دادگاهی در باکو او را به دلیل ورود غیرقانونی به منطقه جدایی‌طلب به سه سال زندان محکوم کرد. او در ۱۱ سپتامبر پس از عفو رئیس‌جمهور آزاد شد.

کشور آذربایجان | گزارش سالانه عفو بین المللحقوق لزبین, همجنس باز, دو جنسی و جنسی

در ۲۲ سپتامبر، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر توسط پلیس در فضاهای عمومی دستگیر و بازداشت شدند. برخی از آن‌ها آزاد شدند، اما حداقل ۴۸ نفر به بازداشت اداری، از ۱۰ تا ۲۰ روز حبس محکوم شدند. آن‌ها به “مقاومت در برابر دستورها قانونی پلیس” متهم شده و براساس ادعاهای افسران پلیس، بدون هیچ مدرک دیگری، گناهکار شناخته شدند. جلسات خلاصه، کوتاه از استانداردهای دادرسی بین‌المللی بود. بازداشت شدگان گفتند که توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در حالی که در بازداشت به سر می‌برند، تحت درمان قرار گرفته‌اند. همه آن‌ها در ۲ اکتبر آزاد شدند.

کشور آذربایجان | گزارش سالانه عفو بین الملل محاکمه غیر منصفانه

محاکمات غیر منصفانه، به خصوص در اقدامات با انگیزه سیاسی، امری عادی بود که در طی آن مظنونان به طور معمول بازداشت و بدون دسترسی به وکیل انتخاب خود بازداشت شدند. پلیس با استفاده از شکنجه و دیگر رفتار نامناسب برای گرفتن اعتراف اجباری که بعداً توسط قضات به عنوان مدرک جرم مورد استفاده قرار گرفت، ادامه داد. اتهامات شکنجه و سایر رفتارهای نامناسب به طور موثر مورد بررسی قرار نگرفتند.

دادگاه جرایم جدی در ۲۵ ژانویه ۱۸ مرد وابسته به جنبش وحدت مسلمین را در nardaran به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. محاکمه آن‌ها استانداردهای بین‌المللی بیطرفی را رعایت نکرد و به دلیل اتهامات متعدد شکنجه دچار خدشه شد. در طی این محاکمه، متهمان از شکنجه دادن در اعتراف به اعتراف شکایت داشتند. شاهدانی که تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، همچنین گفتند که توسط پلیس به اتهام متهم کردن متهمان به قتل مورد تهدید قرار گرفته‌اند. شهادت اجباری توسط دادگاه پذیرفته شد و توسط دادستان در طول محاکمه مورد استفاده قرار گرفت.

Elgiz Garhaman، یک فعال جنبش جوانان nida، پس از یک محاکمه ناعادلانه به پنج سال و نیم زندان محکوم شد. او اجازه دسترسی به وکلای منتخب خود را رد کرد و مدت یک هفته بعد از بازداشت او بازداشت شد. در طول محاکمه، او به قاضی گفت که پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته، تهدید کرده و او را مورد تهدید قرار داده‌است. قاضی از صدور دستور تحقیق در مورد اتهامات خود امتناع کرد و آن‌ها را بی‌اساس خواند.

در ۱ دسامبر، اصلاحیه‌های قانون مدنی و شیوه اجرایی وکلا را بدون انجمن وکلای دادگستری (کمیته وکلا) از روند دادرسی دادگاه حذف کرد.

به کانال UNiNews در تلگرام بپیوندید

مرگ در بازداشت

مقامات به طور مکرر ناموفق بودند و به طور موثر مرگ‌های گزارش‌شده در بازداشت را مورد بررسی قرار دادند.

در ۴ مه، ECtHR حکم داد که دولت آذربایجان حق حیات ماهر Mustafayev را برای عدم حمایت از جان خود در هنگام بازداشت و انجام تحقیقات موثر در مورد شرایط مرگ او نقض کرده‌است. ماهر Mustafayev براثر آتش‌سوزی در سلول خود در دسامبر ۲۰۰۶ فوت کرد.

در ۲۸ آوریل، Mehman Qalandarov، فعال و وبلاگ نویس، در سلولش در Kurdakhani به دار آویخته شد. پلیس او را در رابطه با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر برای پست‌های فیس بوک خود در حمایت از دو فعال دیگر دستگیر کرد که به خاطر پخش نقاشی‌های دیواری سیاسی دستگیر شده‌اند. بنا به گفته مدافعان حقوق بشر محلی، Mehman Qalandarov مورد شکنجه قرار گرفته و برای پنهان کردن شواهد در خفا به خاک سپرده شده‌است. اداره زندان مرگ وی را در ۲۹ آوریل اعلام کرد و تحقیقات در پایان سال ادامه داشت.

پیام بگذارید